سلامت نیوز : جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان از برداشته شدن توده بزرگ شش کیلویی خوش خیم رحم با روش جراحی کم تهاجمی (لاپاراسکوپی) در بیمارستان شمس تبریز خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر لیدا حیدری در جمع خبرنگاران افزود: در این عمل که پنج ساعت به طول انجامید، کانون فیبرومی در موقعیت ساب سروزال بوده و ابعاد توده ۲۲۴ در ۱۴۸ در ۱۴۲ میلیمتر در ناحیه فوندال تا اپی گاستر قرار داشت که از رحم دختر ۳۳ ساله ای برداشته شد.

وی ادامه داد: هرچه اندازه فیبروم بزرگ ‌تر باشد علایم بیشتری را ایجاد می‌کند و بسته به این‌ که در چه قسمتی از رحم قرار گیرد این علایم متفاوت است.

وی افزود: اگر فیبروم در درون حفره رحمی رشد کند، شایع‌ ترین علامت آن خونریزی‌های شدید ماهانه و حتی بین سیکل‌های عادت ماهانه است که منجر به کم خونی شده و با درد در ناحیه زیر شکم و کمر نیز همراه می شود.

وی گفت: اگر فیبروم به طرف سطح خارجی رحم رشد کند می‌تواند بر ارگان‌ های اطراف مثل مثانه، روده بزرگ و مجاری ادراری فشار بیاورد.

دکتر حیدری اظهارکرد: در ابعاد کوچک و بخصوص فیبروم‌ هایی که به سطح رحم نزدیک‌ ترند ممکن است علامتی نداشته باشند و بیمار سال‌ ها بی‌ خبر از فیبروم زندگی کند.

وی ادامه داد: یکی از روش های درمان، دارویی است که در آن از داروهایی که اثرات ضد استروژنی دارند، استفاده می‌شود و این درمان موقتی است و با قطع داروها رشد فیبروم دوباره آغاز شده و علایم بیماری برمی‌گردد و همچنین این داروها عوارضی چون پوکی استخوان به همراه دارند.

وی گفت: فیبروم رحمی شایع ‌ترین تومور خوش خیم رحم در سنین باروری بوده و از عضله جدار رحم منشا می‌گیرد.

وی اظهار کرد: لاپاراسکوپی، روش جدید جراحی کم تهاجمی است که عوارض کمتری نسبت به عمل جراحی باز برای بیمار دارد و تمام اعمال جراحی زنان از قبیل هیسترکتومی‌ و میومکتومی را می توان با این روش انجام داد.

این فلوشیپ نازایی گفت: فیبروم در اکثر موارد شباهت کاملی به نسج معمولی عضلانی رحم دارد و به ابعاد مختلف و در یکی از سه لایه رحم می‌تواند قرار بگیرد که روش تشخیص آن معاینات پزشکی توسط متخصص، سونوگرافی، سی تی اسکن و ام. آر. آی است.

این فلوشیپ نازایی با اشاره به اینکه روش دیگر درمان فیبروم‌ جراحی باز و یا لاپاراسکوپی است، اظهار کرد: لاپاراسکوپی به دلیل ایجاد چسبندگی کمتر، بهبودی سریع ‌تر، درد بسیار کمتر پس از عمل، منظره ظاهری زیباتر، بازگشت سریع‌ تر به زندگی روزمره و بخصوص در بیمارانی که خواهان باروری هستند به دلیل دستکاری حداقل در اطراف لوله‌ها و تخمدان‌ها بر جراحی‌های باز ارجحیت دارد.

دکتر حیدری با اشاره به روند پرشتاب پیشرفت های عرصه پزشکی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در آینده نزدیک تمام اعمال جراحی از طریق لاپاراسکوپی و به صورت کم تهاجمی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha