سلامت نیوز : متخصص کودکان گفت: لوله بازکن‌ها مواد قلیایی‌های شدیدی هستند که معمولاً در ظرف‌های پلاستیکی قرمز رنگ نگهداری می‌شوند و ماهانه یک تا دو مورد مسمومیت بر اثر خوردن لوله بازکن‌ها را شاهد هستیم که شاید این آمار در کل تهران بیشتر باشد.

اکبر کوشانفر در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: در سال‌های اخیر مسمومیت با مواد شوینده بسیار فراگیر شده است چرا که خانواده‌ها برای نظافت و شست و شو از انواع و اقسام مواد شوینده و ضدعفونی کننده استفاده می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مسمومیت بر اثر خوردن مواد شوینده، ضد عفونی‌کننده و لوله بازکن‌ها مسئله‌ای است که این روزها فراگیر شده و کودکان از روی کنجکاوی به سمت آن می‌روند و چون این مواد به راحتی در آشپزخانه‌های منازل و کابینت‌ها در دسترس کودکان است مسمومیت کودکان سیر افزایشی داشته است.

متخصص کودکان افزود: در سال 89 به مدت یک سال در بیمارستان لقمان حکیم یک تحقیق انجام داده‌ام که متأسفانه 500 مورد مسمویت با مواد شوینده داشتیم که کودکان در محدوده سنی 2 تا 5 سال بیشترین افراد مسموم را تشکیل داده بودند چرا که کودک در این سنین آگاهی کافی ندارد و به دلیل کنجکاوی و برای مزه کردن مایعات ، آنها را می‌نوشد.

وی افزود: اگر این مواد شوینده حاوی مواد قلیایی شدید باشند به سوختگی شدید منجر می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از 500 مورد، 350 مورد بر اثر خوردن وایتکس بوده است. وایتکس یک ماده قلیایی ضعیف است و معمولاً برای سفید کردن لباس‌ها و ظروف کاربرد دارد اما چون قلیایی ضعیف است ایجاد سوختگی نمی‌کند و فقط سوختگی در اطراف دهان ظاهر می‌شود.

کوشانفر به لوله‌بازکن‌ها اشاره داشت و گفت: لوله بازکن‌ها قلیایی‌های شدیدی هستند که معمولاً در ظرف‌های پلاستیکی قرمز رنگ که درشان به راحتی باز می‌شود نگهداری می‌شوند. کنجکاوی کودک را تحریک کرده و ما ماهانه یک تا دو مورد مسمومیت بر اثر خوردن لوله بازکن‌ها را شاهد هستیم که شاید در شهر تهران این آمار بیشتر باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: لوله بازکن‌ها به زخم زیاد بر روی پوست و سوختگی، زخم یا پارگی در مری و معده منجر می‌شوند و حتی می‌توانند در موارد شدیدتر به مرگ کودک منجر شوند چرا که دیده شده لوله بازکن‌ها می‌توانند در قفسه سینه یا معده به پارگی نای منجر شوند.

وی گفت: اخیراً 3 مورد مسمویت شدید با لوله‌بازکن داشته‌ایم که متأسفانه به مرگ منجر شده است.

کوشانفر به خانواده‌ها توصیه کرد: یا لوله بازکن را نخرند یا اگر نیاز دارند تمام آن ماده را به یکباره مصرف کنند و چیزی در قوطی لوله‌بازکن باقی نگذارند چرا که این کار می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خانواده‌ها در مواجهه با خوردن مواد شوینده توسط کودکان هیچ ماده خوراکی به کودک ندهند و هرچه سریعتر کودک را به اولین مرکز بیمارستانی و درمانی برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha