سلامت نیوز : مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی آخرین وضعیت قیمت داروهای مورد نیاز بیماران کلیوی و رایگان شدن آنها از سوی سازمان تامین اجتماعی را تشریح کرد و گفت: برخی داروهای پرمصرف بیماران مانند سل‌سپت در سازمان تأمین اجتماعی رایگان نشده است.

هاشم قاسمی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت قیمت داروهای مورد نیاز بیماران کلیوی و رایگان شدن آنها از سوی سازمان تأمین اجتماعی گفت: داروهایی که بیمه تأمین اجتماعی آن را پوشش می‌دهد فقط یک نوع داروی ایرانی سایکو سپت است که آن را شرکت داروپخش تولید می‌کند و برای بیماران پیوندی استفاده می‌شود که تمام مبلغ را سازمان تأمین اجتماعی به صورت رایگان پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: داروی ایرانی سایتو‌گان که برای بیماران پیوند کلیه استفاده می‌شود تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و رایگان شدن قرار نگرفته این در حالی است که یک بیمار پیوندی در ماه 240 عدد از این دارو را استفاده می‌کند و همچنان به قیمت هر بسته 60 هزار تومان باید آن را تهیه کند.

داروی پر مصرف سل‌سپت رایگان نشد

قاسمی تصریح کرد: داروی سل‌سپت که داروی خارجی است و هر دو ماه یکبار بیمار 300 هزار تومان برای تهیه آن باید پرداخت کند و اکنون مشمول رایگان شدن بیمه تأمین اجتماعی قرار نگرفته است در حالی که ما انتظار داشتیم در لیست داروهایی که قرار شده رایگان شود و قیمت آنها به سال 91 برگردد این دارو نیز گنجانده شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی ادامه داد: داروی سل‌سپت که عده زیادی از بیماران به توصیه پزشکان خود، آن را مصرف می‌کند بسیار هزینه‌بر است و بیمار باید هر دو ماه 300 هزار تومان بابت آن بپردازد.

وی گفت: همچنین داروی ونوفر که داروی خون‌ساز است همچنان تحت حمایت سازمان بیمه خدمات درمانی قرار دارد.این دارو برای بیماران دیالیزی مصرف می‌شود اما برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی هر عدد آمپول از این دارو 4 هزار و 200 تومان است که هنوز رایگان نشده است.

قاسمی تصریح کرد: اما داروی ژنریک سرووین که رایگان بوده است همچنان به صورت رایگان به بیمار داده می‌شود اما استقبال بیماران از این دارو نسبت به داروی ونوفر کمتر است به همین دلیل انتظار داریم داروی خون‌ساز ونوفر که با تجویز پزشکان به مصرف بیماران می‌رسد رایگان شود.

احتمال افزایش 2برابری قیمت دارو ظرف ماههای آینده

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی اظهار کرد: انتظار می‌رود که در دو ماه آینده قیمت داروهای خارجی مصرفی بیماران دو برابر شود چرا که موجودی انبارهای دارویی با ارز مرجع خریداری شده بود اما اکنون اگر به اتمام برسد دارو طبق قوانین باید با ارز مبادله‌ای وارد شود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل به احتمال زیاد قیمت داروهای مصرفی این بیماران دو برابر می‌شود بنابراین از وزارت بهداشت و بیمه تأمین اجتماعی انتظار داریم که به این موضوع توجه ویژه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha