با توجه به اعتبارات سال 92، برای حفظ شرایط موجود در سراسر كشور 150 میلیارد تومان كمبود اعتبار داریم كه در صورت عدم تامین اعتبارات،‌ پایگاهها تعطیل خواهند شد.

150 میلیارد نرسد پایگاههای امدادی تعطیل می شوند/ خرید 400 آمبولانس پیش بیمارستانی منتفی شد
سلامت نیوز : رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی كشور با اعلام اینکه امداد هوایی تنها یک بالگرد دارد، تاکید کرد: در سراسر کشور دارای 7 پایگاه امداد هوایی هستیم که یک پایگاه فاقد بالگرد است و برای 5 پایگاه دیگر نیز بالگرد اجاره ای از نیروی هوایی استفاده می شود.

دکتر محمد تقی طالبیان در گفتگو با مهر به تشریح وضعیت اورژانس 115 پرداخت و در ارتباط با میزان اعتبارات مورد نیاز برای تامین آمبولانس و سایر تجهیزات اورژانس، گفت: با توجه به اعتبارات سال 92، برای حفظ شرایط موجود در سراسر كشور 150 میلیارد تومان كمبود اعتبار داریم كه در صورت عدم تامین اعتبارات،‌ پایگاهها تعطیل خواهند شد.

وی افزود: در طرح توسعه فراگیر چهارم 98 درصد توقعات اجرایی شده و 180 پایگاه از برنامه عقب هستیم. اما در طرح توسعه فراگیر پنجم كه یك سال از آغاز آن می گذرد، تاسیس و راه اندازی 700 پایگاه اورژانس و تقویت امداد هوایی و ناوگان آمبولانسی و جذب نیروی انسانی پیش بینی شده است كه متاسفانه در این حوزه وارد نشده ایم. و جهت جبران عقب افتادگی های برنامه های چهارم و پنجم باید در تخصیص اعتبارات حوزه سلامت و اورژانس پیش بیمارستانی تجدید نظر شود.

طالبیان در ارتباط با توزیع آمبولانسهای اورژانس 115 در کشور، گفت: با توجه به وسعت و شرایط اقلیمی گوناگون در سراسر كشور، خرید آمبولانسهای WD 4 ضروری به نظر می رسید،‌ كه 450 دستگاه خریداری و قرار بر توزیع آن بود كه متاسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبار كافی 50 دستگاه آن تحویل گرفته شد و قرارداد منتفی گردید.

رئیس اورژانس کشور در همین زمینه تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور، نیازمند تامین و خریداری این نوع آمبولانسها هستیم.

وی ادامه داد: توزیع آمبولانس بر اساس طرح توسعه فراگیر چهارم و پنجم صورت می گیرد و معیار توزیع آن جمعیت،‌ فاصله و زمان رسیدن آمبولانس به صحنه حادثه است.

طالبیان در ارتباط با آخرین وضعیت تامین بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی در کشور، گفت: با توجه به وسعت كشور، به تجهیز و راه اندازی 44 پایگاه امداد هوایی برای پوشش 80 درصد از جاده های فرعی و روستایی از نظر خدمت رسانی اورژانس 115 نیاز است كه در این راستا برای تامین اعتبار نیازمند همكاری مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی با اعلام اینکه در شهرهای تهران، شاهرود، شیراز، زاهدان، اصفهان، ساری و مشهد دارای پایگاه امداد هوایی هستیم، اظهارداشت: تنها بالگرد متعلق به اورژانس در پایگاه ساری مستقر است و پایگاه امداد هوایی مشهد نیز بالگرد ندارد و در 5 پایگاه دیگر از بالگردهای اجاره ای نیروی هوایی ارتش استفاده می کنیم.

رئیس اورژانس کشور در خصوص تامین نیروی انسانی مورد نیاز اورژانس پیش بیمارستانی، افزود: با توجه به اینكه تكنسین فوریتهای پزشكی در یك محیط و قواعد كار تعریف نشده فعالیت می كند و خطرات، فشار، فرسایش بالا و مشكلات عاطفی و جسمی ناشی از آن وی را تهدید می كند، تمایل به ورود به این شغل بسیار كم است كه خود یكی از چالشهای بسیار اساسی در حوزه فوریتهای پزشكی است. لذا بازنگری در امتیازات پرسنلی از جمله افزایش حقوق،‌ بازنشستگی پیش از موعد،‌ افزایش كارانه،‌ و اجرای قانون بهره وری و سختی كار،‌ این مشكل را حل خواهد نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha