سلامت نیوز : به دلیل اینکه بیشتر از یک میلیون معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، این سازمان تلاش دارد افرادی را که توانمندی لازم را دارند از چتر حمایتی خود خارج کند. در این بین ناشنوایان از دریافت نکردن مستمری و برخی از خدمات بهزیستی گلایه دارند، خدماتی که معاون امور توان‌بخشی بهزیستی آن را مخصوص سالمند و افراد ناتوان می‌داند.

روز گذشته گزارشی در خصوص مشکل‌های ناشنوایان و دریافت نکردن مستمری از بهزیستی چاپ شد، گزارشی که «یحیی سخنگویی» معاون امور توان‌بخشی بهزیستی آن را تایید کرد و درباره آن به «حمایت» گفت: 230 هزار نفر از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند که در این میان ناشنوایان جایی ندارند و سازمان فقط هزینه‌های سمعک این افراد را می‌پردازد.وی پرداخت مستمری را فقط شامل سالمندان غیر بازتوان، معلولان ذهنی و ناشنوایان دارای چند معلولیت دانست و بیان کرد: سازمان بهزیستی وظیفه غربالگری شنوایی، خدمات درمانی ناشنوایی، هزینه حمل‌ونقل برای رفتن به مراکز درمان ناشنوایی را به‌ عهده دارد. معاون امور توان‌بخشی بهزیستی درباره اشتغال ناشنوایان نیز اظهار کرد: استخدام ۳ درصد از معلولان در قانون ذکر شده است که دستگاه‌ها هنوز به این موضوع توجه نکرده‌اند اما بهزیستی در حد توان خود توانسته با آموزش‌هایی که ارائه کرده است این افراد را به جامعه بازگرداند.

وی درباره استفاده ناشنوایان از سمعک‌های قدیمی توضیح داد: سمعک‌هایی که ناشنوایان استفاده می‌کنند با قیمت 700 هزار تومان خریداری می‌شود اما سمعک‌های جدید و دیجیتالی را باید با 2 میلیون تومان خریداری کنیم، اما این بودجه‌ها در اختیار سازمان بهزیستی قرار ندارد. سخنگویی گفت:‌ سازمان برای پیشگیری از ناشنوایی به 2 هزار و 867 کودک برای عمل جراحی کاشت حلزون کمک کرده است به طوری که در سال ۹۱ یک هزار و 177 نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند و اکنون هیچ کودکی پشت نوبت برای دریافت کمک مالی برای این جراحی نیست.

وی در باره بیماری اوتیسم نیز توضیح داد و گفت: اوتیسم نوعی اختلال در رشد است که مشخصه اصلی آن رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی است که در سال‌های نخستین عمر علایم آن بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته باقی مانده است. این اختلال در پسران بیشتر از دختران است. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباط کلامی و غیرکلامی، تعامل اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی کردن، مشکل دارند. حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود. به گفته معاون امور توان‌بخشی بهزیستی امسال در ۵ استان قم، همدان، خوزستان، خراسان‌رضوی و کرمان طرح غربالگری این بیماری انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha