سلامت نیوز : رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اکثر نقاط محروم از نبود پزشک متخصص رنج می‌برد، گفت که با این طرح پزشکان عمومی متقاضی برای تکمیل تحصیلشان در رشته‌های دستیاری پزشکی مکلف می‌شوند که سه برابر طول تحصیل خود را صرفا در مناطق محروم خدمت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به عنوان اولین مخالف طرح دو فوریتی اصلاح بند سه ماده واحده قانون بر قراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در صحن علنی امروز(یکشنبه) گفت: طبق آیین‌نامه طرح‌هایی باید به صورت دو فوریت در مجلس مطرح شود که خسارت و یا مشکلی متوجه کشور شده باشد که به نظر نمی‌رسد این طرح چنین شرایطی را داشته باشد.

وی افزود: اینکه قرار باشد سهمیه پذیرش دانشجویان در رشته‌های دستیاری پزشکی سه برابر شود اجحاف و ظلمی به شمار می‌آید.

لاهوتی با بیان اینکه با بررسی این طرح به صورت یک فوریت و به دنبال آن انجام کار کارشناسی موافق است گفت: قبول دارم که پزشکان حاضر به خدمت در مناطق محروم نیستند و کمتر تمایلی در این رابطه وجود دارد ولی به نظرم باید راه حلی اصولی همچون وجود امکانات و تحصیلات برای حضور پزشکان متخصص در مناطق محروم اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌نژاد نماینده دشتستان به عنوان اولین موافق دو فوریت این طرح گفت: این طرح در کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار گرفته و هماهنگی‌های لازم با وزیر بهداشت انجام شده است.

وی با بیان اینکه این طرح به دنبال بهبود وضعیت مناطق محروم از لحاظ داشتن پزشک متخصص است گفت: در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های مناطق محروم از پزشک متخصص و فوق‌ تخصص بی‌نصیب هستند که در این شرایط اگر مردم دچار مریضی شوند باید برای تکمیل مراحل درمان به مراکز استان‌ها بروند.

موسوی‌نژاد اضافه کرد: با تصویب این طرح داوطلبان بومی مناطق محروم به عنوان پزشک متخصص تربیت می‌شوند و بعد از آن ملزم به ارائه خدمات در این مناطق خواهند شد.

وی گفت که در حال حاضر نبود پزشک متخصص در مناطق محروم خسارات بسیاری را به کشور وارد کرده است که این موضوع نشان دهنده اهمیت این طرح است.

علیرضا خسروی به عنوان دومین و آخرین مخالف دو فوریت این طرح گفت: مشکل ما افزایش سهیمه برای پذیرش دانشجویان در رشته‌های دستیاری پزشکی نیست بلکه مشکل در نحوه اجرا است، به طوری که تضمین‌های اجرایی برای حضور پزشکان متخصص در مناطق محروم وجود ندارد.

وی با ارائه مثالی گفت: در حال حاضر پزشکان اگر برای طی مدت آموزشی خود در مناطق محروم حضور پیدا نکنند 60 میلیون تومان جریمه می‌شوند که آنها این مبلغ را به راحتی پرداخت کرده و بعد از آن مطبی در کلان شهرها ایجاد کرده و همین 60 میلیون تومان را در مدت دو یا سه ماه به دست می‌آورند.

خسروی اضافه کرد: باید راهکاری اندیشیده شود تا مثلا مدرک تحصیلی پزشکان متخصص در صورت عدم خدمت در مناطق محروم به آنها داده نشود یا اینکه اگر این دانشجویان نمی‌خواهند در مناطق محروم خدمت کنند به جای دانشگاه‌های سراسری، در پردیس‌های بین‌المللی یا دانشگاه آزاد درس بخوانند.

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس به عنوان دومین و آخرین موافق دو فوریت این طرح گفت: دلیل اینکه این طرح به صورت دو فوریت ارائه شده این است که در غیر این صورت پروسه بررسی آن در مجلس به زمانی بالغ بر یک سال به طول می‌انجامید که طبیعتا این طرح را از حیض انتفاع می‌انداخت.

وی با بیان اینکه اکثر نقاط محروم کشور پزشک متخصص ندارد گفت: نمی‌توان به زور پزشکان را به مناطق محورم فرستاد حتی در این صورت آنها بعد از یک سال منطقه را ترک می‌کنند یا اینکه پزشکانی که تازه تخصص گرفته‌اند به مناطق محروم رفته و بعد از کسب تجربه از آن مناطق می‌روند.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه این طرح به دنبال بومی‌گزینی پزشکان متخصص است گفت: ما در این طرح به دنبال این هستیم که فرزندان مناطق محروم که پزشکی عمومی را گرفته‌اند و برای رشته‌های مختلف دستیاری ثبت‌نام کرده‌اند مازاد بر ظرفیت پذیرش شوند ولی به ازای آن سه برابر مدت تحصیلشان یعنی 12 سال را صرفا در مناطق محروم خدمت کنند، البته قید شده است که بر روی مدارک آنها نوشته شود که اعتبار مدارک منوط به پایان خدمت در مناطق محروم است.

شهریاری با بیان اینکه تمام خدمات در بیمارستا‌ن‌های دولتی به وسیله دستیاران پزشکی انجام می‌شود گفت: این طرح گوشه‌ای مشکلات مناطق محروم را رفع می‌کند، طرحی که با استقبال وزیر بهداشت روبرو شده است.

نمایندگان مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان با 182 رای موافق ، 16 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 230 رای با بررسی این طرح به صورت دو فوریت موافقت کردند که بر این اساس 30 درصد سهمیه مازاد در رشته‌های دستیاری پزشکی در مناطق محروم به داوطلبان بومی اختصاص می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha