سلامت نیوز : معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر توسعه کیفی و تغییر در تمام ارکان نظام آموزش پزشکی گفت: رشته‌ها و ظرفیت‌های جدید طبق امکانات افزایش می‌یابند تا ترکیب بی‌قواره نظام آموزشی اصلاح شود.

سیدامیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با فارس در مورد اولویت‌های آموزشی وزارت بهداشت، گفت: از مهمترین موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود ارتقای کیفی پزشکی است؛ پیشرفتهای خوبی داشته‌ایم اما زمانش شده که در حد نیاز کشور به ارتقای کیفی هم دست یابیم.

وی ادامه داد: باید در بخش‌های مختلف نظام آموزشی کیفیت را عملیاتی کنیم و دانش آموختگان در حد کفایت برای انجام وظایف خود آماده شوند.

ضیائی افزود: بنابراین در تمام بخش‌های آموزش پزشکی، کیفی سازی باید جاری شود، در بخش پذیرش دانشجو، اعضای هیئت علمی، برنامه‌های آموزشی، اعتبارات، آزمون‌ها و کار روی دانش‌آموختگان باید کیفیت حرف اول را بزند.

خانه‌تکانی در تمام بخش‌های آموزشی

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه تمام ارکان نظام آموزشی پزشکی باید تغییر کند، گفت: باید توسعه هدفمند را مد نظر قرار دهیم؛ توسعه آموزشی خیلی داشته‌ایم اما در حال حاضر بی قواره شده است و متأسفانه منابع را در توسعه آموزش پزشکی با برنامه مشخص تخصیص نمی‌دهیم.

وی افزود: در وزارت بهداشت کارهایی شده است اما باید الگومند شوند و در کنار توسعه، عدالت هم باید هدفمند شود و منابع در جایی هزینه شوند که بیشترین نتیجه را در بر دارد.

ضیائی تصریح کرد: برای یک بار هم که شده باید میزان نیازمان را به نیروی انسانی تعریف کنیم؛ به چقدر پزشک، پرستار و متخصص نیاز داریم، مشکل ما این است که علی‌رغم افزایش ظرفیت‌های نیروی انسانی، نتوانسته‌ایم توزیع خوبی داشته باشیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: البته این موضوعی فرابخشی است و باید قبل از اعزام متخصص، سطوح توسعه را ایجاد کنیم چرا که این افراد سالهای زیادی را صرف تحصیل کرده‌اند.

بومی‌گرایی اولویت اعزام دانشجو به مناطق محروم

ضیایی بر بومی گرایی تأکید کرد و گفت: باید نیروهای بومی تعریف شوند، نمی‌توانیم بدون تعریف نیاز در مناطق محروم، افراد را از شهری به شهر دیگری بفرستیم.

وی ادامه داد: به همین ترتیب برای بومی گرایی در برنامه آینده حدنصاب‌ها را تنظیم می‌کنیم تا افراد بومی پذیرش شوند و به کفایت لازم برسند حتی اگر در آزمون‌های ورودی نمره کمتری بگیرند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: البته باید این افراد به کیفیت لازم تحصیلی برسند و هیچ‌کس را بدون استانداردهای لازم فارغ‌التحصیل نمی‌‌کنیم.

برنامه‌های خوب گذشته دنبال می‌شوند

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌های سابق معاونت آموزشی مبنی بر تیپ‌بندی دانشگاه‌ها و ارتقاء اعضای هیئت علمی ادامه می‌یابد، گفت: اعتقاد ما بر این است کارهای خوب گذشتگان را نفی نکنیم چرا که برنامه‌های خوب را باید پیاده کنیم، در برخی برنامه‌ها اصلاح و بازنگری انجام می‌شود و برنامه‌هایی که حسن‌نیت در اجرا داشته‌اند را پیگیری می‌کنیم.

ظرفیت‌ها را با فشار به دانشگاه افزایش نمی‌دهیم

ضیایی در پاسخ به اینکه آیا رشته‌های جدید و ظرفیت دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد، گفت: ظرفیت‌ها را باید مطالعه کنیم، اینکه با یک بخشنامه ظرفیتی را افزایش دهیم و دانشگاهی را تحت فشار بگذاریم، مطلوب نیست در حالی که این اتفاق در گذشته افتاده است.

وی افزود: در بحث توسعه کمی آموزش پزشکی زیادتر از حد، جلو رفته‌ایم بنابراین تا منابع را تأمین نکنیم نمی‌توانیم ظرفیت رشته‌ای را ۲ برابر کنیم چرا که در غیر این صورت گروه‌های آموزشی را تحت فشار قرار داده‌ایم در حالی که باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: تا زمانی که تجهیزات لازم را تأمین نکرده‌ایم نباید فقط به دنبال آمارها باشیم، با تحلیل و برآورد نیروهای انسانی مورد نیاز می‌توانیم ظرفیت‌ها را مطالعه کنیم.

انبوه‌سازی آموزش عالی دنبال می‌شود

ضیایی تصریح کرد: البته بحث انبوه سازی آموزش عالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته نتیجه داده، در کشور ما نیز دنبال می‌شود.

وی افزود: در حوزه نیروهای PHD ، کارشناسی و کارشناسی ارشد، بحث افزایش ظرفیت‌ها را دنبال می‌کنیم چرا که هرچه این بخش را افزایش دهیم ضرر نمی‌کنیم اما برای ارائه کنندگان خدمات، طبق نیاز موجود رفتار می‌کنیم.

شیوع کارهای غیراخلاقی پیامد افزایش ظرفیتهای بی‌مورد

ضیایی گفت: اگر طبق نیاز برای ارائه کنندگان خدمات برنامه‌ریزی نکنیم کارهای غیر اخلاقی‌ای شکل می‌گیرند مانند افزایش پزشکان بیکار که گرفتاری‌هایی را برای جامعه در پی خواهند داشت.

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: اگر می‌خواهیم کشور اول منطقه در بحث آموزش پزشکی باشیم باید استاد، دانشجو، زیرساختها و تجهیزات را تأمین کنیم که البته این مسائل بالقوه در کشور موجود است و می‌توانیم آن را عملی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha