سلامت نیوز : یک روانپزشک، انزوا، بی حوصلگی، افت تحصیلی و اندوه بی‌دلیل در افراد همزمان با آغاز پاییز و زمستان را از جمله علائم افسردگی فصلی دانست که اگر به موقع تشخیص داده شود به درمان جواب خواهد داد.

دکتر فائزه تاتاری در گفت وگو با (ایسنا) ، اختلالات خلقی و در راس آنها افسردگی را از مهمترین بیماری‌های روانی خواند و افزود: افسردگی‌های با الگوی فصلی از جمله افسردگی پاییزی از زیرگروه‌های افسردگی است که با تغییر فصل خصوصا شروع فصل پاییز و زمستان علائم آن بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به علائم افسردگی فصلی، خاطرنشان کرد: در این حالت فرد بدون دلیل خاصی و بدون اینکه مشکل خانوادگی، اقتصادی و کاری داشته باشد از صبح که بلند می شود احساس اندوه می‌کند.

کم خوابی، بد خوابیدن، تغییر الگوی تغذیه و اشتها، از دست رفتن علاقه فرد نسبت به چیزهایی که قبلا از آنها لذت می برده، افکار پوچ، احساس گناه و سرزنش خود، مقصر دانستن خود در همه موارد، بی تفاوتی به مسائل زندگی، بدبینی و ... از جمله دیگر علائم افسردگی پاییزی است که این پزشک متخصص از آنها نام برد.

تاتاری ادامه داد: زمانی که این علائم در چند پاییز و زمستان متوالی در یک فرد دیده شود، باید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد. این نوع افسردگی معمولا به درمان خوب جواب می دهد.

این روانپزشک در خصوص دلایل بیولوژیک بروز افسردگی پاییزی هم یادآوری کرد: با آمدن فصل پاییز، مایل شدن اشعه خورشید و کاهش طول روز سلول‌های ملانوسیت که ملاتونین بدن را تولید می کنند، مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند و با کاهش اشعه خورشید ملاتونین بدن نیز کاهش پیدا می کند.

تاتاری خاطرنشان کرد: ملاتونین از هورمون آمیدی است که بر خلق خوب تاثیر می گذارد.

به گفته تاتاری در برخی مطالعات تاثیر وراثت و ژنتیک نیز در بروز افسردگی پاییزی مشخص شده است.

وی گفت: چنانچه خانواده‌ها انزوا، کم حوصلگی، اهمیت ندادن به بهداشت و ظاهر، افت تحصیلی و ... را در یکی از اعضای خود مشاهده کردند باید به کلینیک‌های روانپزشکی مراجعه کنند تا داروهای تنظیم کننده هورمون برای فرد بیمار تجویز شود و با درمان به موقع، بهداشت روانی او بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha