سلامت نیوز : یک متخصص طب کار، بروز عوارض زایمان را یکی از اثرات منفی کار کردن از زمان کودکی برای دختران برشمرد و افزود: زنانی که در سنین پایین مشغول به کارهایی همچون قالیبافی هستند، لگن خاصره آنان به دلیل نشستن بیش از اندازه و مداوم پای دار قالی فرم بدی به خود می‌گیرد که این امر موجب بروز عوارض زایمان در آینده خواهد شد.

دکتر سیداکبر شریفیان در گفت وگو با ایسنا ، درباره اشتغال افراد در سنین کودکی و نوجوانی، اظهار داشت: کار کردن افراد از سنین پایین یا کودکی، تاثیرات منفی بسیار زیادی بر زندگی آنان دارد. آسیب رسانی جسمی یکی از اثرات منفی کار کردن از اوان کودکی است.

این متخصص طب کار، بروز عوارض زایمان را یکی از اثرات منفی کار کردن از زمان کودکی برای دختران برشمرد و افزود: زنانی که در سنین پایین مشغول به کارهایی همچون قالیبافی هستند، لگن خاصره آنان به دلیل نشستن بیش از اندازه و مداوم پای دار قالی فرم بدی به خود می گیرد که این امر موجب بروز عوارض زایمان در آینده می شود.

وی با بیان اینکه کودکان کار، معمولا متعلق به خانواده‌های پرجمعیت با درآمد بسیار کم هستند، گفت: فاصله گرفتن از درس و تحصیل، ضعف در ارتباطات اجتماعی، دور ماندن از هم بازی‌های خود، اختلال در ساختار جسمانی و ظهور عوارض روانی بسیار بالا در آینده، از جمله تاثیرات منفی کار کردن افراد از سنین کودکی و یا نوجوانی است.

کودکان به دلیل عدم برخورداری از بیمه، مشمول قانون کار نیستند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه، خاطر نشان کرد: کودکان کار به دلیل عدم برخورداری از بیمه، دریافت ناچیز دستمزد در قبال انجام کار زیاد و مهم تر از همه چون این دسته از کودکان مشمول قانون کار نیستند، بنابراین این موضوع آسیب بیشتری را به آنان وارد می کند.

دکتر شریفیان با بیان اینکه بر اساس قانون کار کشورمان، کودکان مشغول به کار از سنین زیرسال 18 و در برخی از مشاغل زیر 16 سال، جز کودکان کار محسوب می شوند، افزود: آمار درستی در ایران در دست نیست که نشان دهنده میزان اشتغال به کار کودکان باشد.

این متخصص طب کار، مکان زندگی افراد را عامل تاثیرگذار در نوع کار انجام شده توسط افراد از زمان کودکی دانست و گفت: کودکان ساکن در روستاها معمولا به کارهایی همچون کشاورزی، دامداری و در شهر به کارهای خدماتی مشغول هستند. نمی توان شاهد کار کردن آنان به دلیل نداشتن مهارت های لازم در حوزه های تخصصی و اداری باشیم.

دکتر شریفیان در پایان توصیه کرد: دور بودن کودکان از تحصیل و به نحوی از افراد، بیشتر از آنان که به ضرر خود فرد تمام شود به جامعه هم آسیب می رساند، بنابراین مسوولین باید در پی مهیا کردن شرایط باشند، به نحوی که خانواده ها مجبور به گماردن کودک خود به کار نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha