سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق گفت: هزینه‌هایی که بیماری‌ قلبی به جامعه تحمیل می‌کند باعث کاهش درآمد جامعه، افزایش هزینه‌های جامعه و در نهایت موجب بروز فقر، نارضایتی و پایین آمدن امید به زندگی خواهد شد.

دکتر سید محمد هاشمی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه نخستین علت مرگ و میر در شهر اصفهان بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهار کرد: تغییر شیوه زندگی را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلب عروقی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته مردم شهر اصفهان برای جابه‌جایی بیشتر از دوچرخه استفاده می‌کردند،‌ ادامه داد: دوچرخه های اصفهان جای خود را به خودروها داده‌اند و جامعه به سوی راحت طلبی حرکت می‌کنند، علاوه بر آن افزایش مصرف فست‌فودهای چرب با کربوهیدرات قابل توجه موجب افزایش وزن و بروز بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون و دیابت و در نتیجه بیماری‌های قلبی و عروقی شده است.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه عوامل محیطی مانند آلودگی هوا نیز یکی از دلایل بروز سکته های قلبی است، تصریح کرد: متاسفانه اصفهان از لحاظ آلودگی هوا در وضعیت نامطلوب و خطرناکی قرار دارد و در سال گذشته کمتر از 10 روز هوای پاک داشته است.

وی با بیان اینکه سن افرادی که برای بیماری‌های قلبی و عروقی به مطب‌ها مراجعه می‌کنند روبه کاهش است، افزود: در 10 سال گذشته میانگین سنی بیماران قلبی و عروقی بین 55 تا 60 سال بود درحالی‌که امروز میانگین سنی این افراد به 40 تا 45 سال رسیده است و سن بیشتر سکته‌ها در کشور به کمتر از 50 سال رسیده است.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی علاوه بر هزینه‌های قابل توجهی که برای خانواده‌ها دارد،‌ هزینه‌های گزافی را نیز به جامعه تحمیل می‌کند،‌ اضافه کرد: هزینه بیماری‌های قلبی باعث کاهش درآمد جامعه، افزایش هزینه‌های جامعه و در نهایت موجب بروز فقر، نارضایتی و پایین آمدن امید به زندگی خواهد شد.

هاشمی مصرف بالای دخانیات مانند قلیان، سیگار و مواد مخدر را از عوامل افزایش بیش از حد معمول سکته‌های قلبی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در کشورهای جهان سوم و پیشرفته پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی متفاوت است؛ در کشورهای اروپایی برای افزایش تحرک در سطح جامعه، تشویق مردم به استفاده از دوچرخه، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و عدم استعمال دخانیات برنامه ریزی لازم از سال‌ها پیش آغاز شده است و این اقدامات موجب افزایش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حداکثر سن سکته در ایران به 45 سال رسیده است و در سنین کمتر از 50 سال مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه راه‌های پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی بسیار ساده و مفید است، خاطرنشان کرد: این راهکارها باید در سیاست‌های استانداری، شهرداری‌ها و صدا و سیما قرار گیرد تا فرهنگ سازی لازم برای پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی در جامعه انجام شود.

هاشمی با اشاره به برنامه‌های قلب سالم که در چند سال گذشته توسط مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا شد، تصریح کرد: متاسفانه این برنامه شروع خوبی داشت اما در ادامه پیگیری‌های لازم در خصوص آن انجام نشد و من به عنوان یک شهروند تاثیرات مثبت گسترده‌ای از این برنامه مشاهده نکردم.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به لزوم تبلیغات برای تشویق به دوچرخه سواری، عدم استعمال دخانیات و کاهش مصرف فست‌فودها در سطح شهر و مدارس ادامه داد: اگر پدر و مادرها به کاهش مصرف فست‌فودها،‌ ورزش و تحرک کافی توجه نداشته باشند نمی‌توان از کودکان انتظار داشت که این موارد را مد نظر قرار دهند.

هاشمی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام «پیگیری از بدو تولد» خاطرنشان کرد: این نام گذاری برای تاکید بر اهمیت تولد فرزندان سالم و به دنبال آن نسلی سالم انجام شده است و به خانواده‌ها توصیه می‌شود تمام حواس خود را به خرید کفش و لباس نو برای فرزندان متمرکز نکنند و سلامت جسمی و روحی کودکان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به طرح فست‌فود مادر گفت: با توجه به اهمیت تغذیه در سلامت این طرح سعی دارد فرهنگ پخت غذاهای فست‌فودی سالم را در خانه‌ ایجاد کند زیرا غذاهایی که مادران در خانه درست می‌کنند با عشق و علاقه تهیه شده و از فست‌فودهای خارج از خانه سالم‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha