سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم همگرایی جامعه پزشکی، گفت: کشور متعلق به آحاد مردم است و همه علاقه‌مند به پیشرفت کشور هستند، بنابراین باید تلاش کنیم که کل جامعه پزشکی برای حل اشکالات و ایرادات کمک کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تودیع و معارفه معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به ایام دفاع مقدس و خدمات پزشکان در این دوران، تصریح کرد: از افرادی که در کسوت پزشکی هستند خواهش می‌کنم با یکدیگر همگرایی داشته باشند، چرا که تاختن با یکدیگر هیچ کمکی به حل مشکلات مردم و محرومین نمی‌کند.

وی افزود: در همه اقشار جامعه، مشکلات دیده می‌شود، اما کمتر دیده شده که یکی از این افراد، همکسوتان خود را مورد عتاب و خطاب قرار دهند، بنابراین با فضای گفتمان جدیدی که پس از چند دوره حاصل شده، باید از همه نیروها استفاده کرد و مبنا را عقلانیت و احترام قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود همت همه جامعه پزشکی در مقابله با کوه مشکلات و دشمنان در کوتاه مدت حل همه مشکلات ممکن نیست، تصریح کرد: اما در بلندمدت با لطف خداوند حل این مشکلات قطعی است، بنابراین در جامعه پزشکی باید تلاش کنیم با یکدیگر هدف را رعایت وضعیت مردم و حفظ جایگاه پزشکی قرار دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دکتر ضیائی معاون آموزشی وزارت بهداشت با توجه به سابقه خود، وضعیت آموزش پزشکی را آسیب‌شناسی کرده و در برنامه‌های خود قرار داده است، تصریح کرد: در گذشته به خاطر برخی مسئولان بالادستی چنین فعالیت‌هایی میسر نبود، اما امیدوارم با حضور وی حل این مشکلات محقق شود، بنابراین در همین جا همه اختیارات در بحث آموزش را به وی می‌سپارم.

هاشمی با اشاره به لزوم ایجاد تغییرات شکلی و محتوایی، خاطرنشان کرد: با ایجاد چنین تغییراتی باید از ظرفیت تمام گروه‌های آموزشی و انجمن‌های علمی استفاده شود و این انجمن‌ها تقویت شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت انجمن علمی مناسب نیست و مسئولیت چندانی ندارند، اظهارکرد: در عین حال سازمان نظام پزشکی نیز می‌تواند کارهای مهمی انجام دهد که باید برای آن ماموریت تعریف شود، همچنین در مورد انتخابات سازمان نظام پزشکی نیز باید این انتخابات پرشورتر برگزار شود.

ضرورت توجه به استقلال دانشگاه‌ها و کاهش تصدی‌گری

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت استقلال دانشگاه‌ها، اظهارکرد: دکتر ضیائی باید در جهت کاهش تصدی‌گری نیز بکوشد و نباید این‌گونه باشد که مردم برای حل مشکلات به وزارتخانه مراجعه کنند. این مشکل بسیاری از معاونت‌ها در وزارتخانه‌های مختلف است. جدا کردن دو بخش ستاد و صف و واگذاری بخش صف به خارج از وزارتخانه جزو برنامه‌های وی است که امیدوارم به آن عمل کند. زیرا مردم نباید برای کارهای ابتدایی به وزارتخانه مراجعه کنند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم نیازسنجی در رشته‌های مختلف پزشکی، تصریح کرد: در بسیاری از بخش‌ها رشته‌های زیادی تولید شده و دانشجویان زیادی نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند که متاسفانه مشکل بیکاری دارند. برای مثال در بحث پزشک خانواده و طب اورژانس در قدم اول چندین نفر به آمریکا رفته‌اند و دوره‌ دیده‌اند، اما در این بخش‌ها آمار بیکاری رو به افزایش است.

درست نیست که پزشکی را با نارضایتی به مناطق محروم بفرستیم

وزیر بهداشت حل مشکلات پزشکی در مناطق محروم را از وظایف معاون آموزشی وزارت بهداشت دانست و گفت: این درست نیست که پزشکی را با نارضایتی به مناطق محروم بفرستیم و انتظار داشته باشیم وی برای سلامت مردم در منطقه کار کند. این مسئله فقط در صنف پزشکان دیده می‌شود. باید مقرراتی وضع شود که ظرف 10 سال آینده برای تمامی مناطق به میزان لازم نیرو تربیت شود. با یک تصمیم انقلابی باید مشکل مناطق محروم، حل شود و سپس مشکل پزشک خانواده نیز از بین برود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در پزشک خانواده در حال حاضر کمبود نیرو و پس از آن بحث اعتبار است، خاطرنشان کرد: البته مطمئن نیستم که کدام یک از اینها در درجه اول قرار می‌گیرد. امیدوارم به زودی مشکل اعتبار حل شود. در حال حاضر وزارت بهداشت با مسئولیت زیادی که دارد توانایی گرفتن بودجه ناچیزی که در نظر گرفته شده را ندارد. امیدوارم این گره‌ها نیز با تلاش مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و مجلس باز شود.

این یک واقعیت است که کیفیت آموزش پزشکی فدای کمیت شده است

هاشمی با تایید افت کیفی آموزش پزشکی در کشور، تصریح کرد: این یک واقعیت است که کیفیت آموزش پزشکی فدای کمیت شده است که لازم است محتوای آموزشی به نحوی تبیین شود که با بیماری‌های بومی مطابقت بیشتری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha