وزارت بهداشت پیكان اعتراض را به سمت تامین اجتماعی كشیده و این سازمان هم معتقد است كه اختلال ایجاد شده در كاهش قیمت داروها به‌دلیل عملكرد وزارت بهداشت است.

تشدید نظارت بر سلامت مواد غذایی و دارویی
سلامت نیوز : وزیر بهداشت از تشدید نظارت بر عملكرد داروخانه‌ها و توزیع دارو خبر می‌دهد. هاشمی روی بازنگری این موضوع با هدف جلب اعتماد مردم تاكید می‌كند. از سویی دیگر قیمت برخی از داروها كاهش یافت اما نه آنطور كه مسئولان وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی خبر داده بودند. حالا وزارت بهداشت پیكان اعتراض را به سمت تامین اجتماعی كشیده و این سازمان هم معتقد است كه اختلال ایجاد شده در كاهش قیمت به‌دلیل عملكرد وزارت بهداشت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ بیشتر از یك هفته پیش بود كه وزیر بهداشت خبر از كاهش قیمت دارو در اول مهرماه سال جاری داد، رئیس سازمان تامین اجتماعی هم از تحت پوشش قرار دادن همه داروهای بیماران خاص سخن به میان آورد. اما آنطور كه سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید: «تامین اجتماعی کاهش قیمت برخی داروها را نپذیرفت.» همین مسئله هم باعث شد تا قاضی از رئیس سازمان تامین اجتماعی خواهش‌کند كه مطالبی را بگوید که قادر به انجام آن است. هاشمی همچنین می‌گوید:«باید از ایشان پرسید که منظورشان همه داروهای پرمصرف بوده یا بخشی از آن.» هاشمی تاكید می‌كند كه ما هم دوست داریم که نرخ دارو‌ها کاهش یابد و در این زمینه مهم تلاش هایی برای کاهش قیمت‌های داروهای بیماران صعب‌العلاج انجام داده‌ایم.

قاضی‌زاده هاشمی درباره كاهش قیمت داروها به قیمت سال 91 اعتقاد دارد كه وزارت متبوع او موفق عمل كرده است: «در بخش عمده‌ای از آن موفق عمل کردیم اما در بخشی به علت اختلاف نظر وزارت بهداشت و بیمه تامین اجتماعی ناکام بودیم.» او دلیل مخالفت تامین اجتماعی را برخی اقلام دارویی که برند هستند اعلام کرد. وی همچنین با اشاره به ارقام در نظر گرفته شده برای یارانه دارو، افزود: بر اساس تفاهم نامه وزارت بهداشت با بیمه‌ها، به منظور کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار مربوطه را در اختیار بیمه‌ها قرار دادیم. هاشمی می‌گوید:با ارزان شدن ارز، هر جنس مبادله‌ای که از خارج وارد می‌شود، ارزان می شود که این شامل دارو هم می شود. ا ز سوی دیگر «علی جمالیان» مدیرکل درمان سازمان تامین اجتماعی استان تهران، وزارت بهداشت را به علت اعلام تغییر در قیمت داروها، عامل اختلال و برهم خوردن معادلات در مورد بازگشت هزینه 500 قلم دارو به قیمت سال گذشته دانست و گفت: پس از آنکه وزارت بهداشت از ابتدای مهرماه در قیمت داروها تغییر ایجاد کرد، این موضوع سبب شد تا روند کار با چالش مواجه شود.

جمالیان با تاكید بر اینکه قطعا قیمت 500 قلم دارو از ابتدای مهرماه سال جاری کاهش یافته و به قیمت سال قبل بازگشته، می‌گوید: با اعلام یک مرتبه تغییر قیمت داروها توسط وزارت بهداشت، چند روزی روند کار با مشکل مواجه شد، اما دستورالعمل کاهش قیمت 500 قلم دارو به داروخانه‌ها صادر شده و مسلما قیمت‌ها به نرخ سال گذشته بازمی‌گردد. همچنین او با تاکید بر اینکه مابه‌التفاوت قیمت داروها را سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت خواهند کرد، می‌گوید:«تغییر قیمت‌ها توسط وزارت بهداشت سبب شد چند روزی شبکه اتصالی داروخانه‌ها و سازمان تامین اجتماعی دچار مشکل شود، چرا که از ابتدای مهرماه سال جاری قیمت داروها به نرخ سال گذشته بازگشت و این روند 2 روز هم ادامه یافت، اما به علت تفاوت قیمت ایجاد شده توسط وزارت بهداشت با مشکل مواجه شده‌ایم.»

مدیرکل درمان سازمان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه قیمت جدید 500 قلم دارو باید وارد اتوماسیون و شبکه اتصالی مربوطه داروخانه‌ها شود، می‌گوید: امروز نیز روند کار به حالت قبلی بازمی‌گردد و مردم می‌توانند با همان قیمت سال گذشته داروها را خریداری کنند. از سوی دیگر وزیر بهداشت نیز با اشاره به ارقام در نظر گرفته شده برای یارانه دارو، می‌گوید: بر اساس تفاهم نامه وزارت بهداشت با بیمه‌ها، به منظور کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار مربوطه را در اختیار بیمه‌ها قرار دادیم.

هزار میلیارد اعتبار در اختیار بیمه‌ها قرار گرفت

قاضی‌زاده هاشمی همچنین با اشاره به ارقام در نظر گرفته شده برای یارانه دارو، می‌گوید: براساس تفاهم نامه وزارت بهداشت با بیمه‌ها، به منظور کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار مربوطه را در اختیار بیمه‌ها قرار دادیم. دکتر هاشمی همچنین با اشاره به کاهش قیمت ارز می‌گوید: طبعا هر جنس مبادله‌ای که از خارج وارد می‌شود، با پایین آمدن قیمت ارز، ارزان می‌شود.

داروهای هموفیلی تقریبا رایگان شده است

در میان اختلاف‌های وزارت بهداشت و تامین اجتماعی اما «کوروش مالمیر» رئیس کانون هموفیلی ایران خبر از كاهش نسبی قیمت داروهای بیماران هموفیلی می‌دهد و می‌گوید: «داروهای هموفیلی برای بیماران به جز داروی انعقادی «هیومیت» برای بیماران تحت پوشش بیمه خدمات درمانی، کاملا رایگان است.» آنطور كه مالمیر می‌گوید درحال حاضر تمام بیماران تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح داروهای انعقادی هموفیلی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند و تنها بیمه خدمات درمانی است که فرانشیز مربوط به برخی از داروها را بالا نبرده است. به گفته او سازمان بیمه خدمات درمانی در بخش داروهای هیومیت فرانشیز بالاتر را قبول نکرده است و بیماران برای هر واحد دارو تا 40 هزار تومان بابت تفاوت ارزش قیمت دارو پرداخت می‌کنند.

مدیر کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه قرار بر این بود که از روز اول مهرماه داروها به صورت رایگان در اختیار بیماران خاص قرار بگیرد، می‌گوید: این اتفاق تا حدودی در روزهای قبل افتاده است اما در جواب پیگیری‌های ما گفته شده است که در حال مذاکره با سازمان‌های بیمه‌گر هستیم.به گفته او در حال حاضر نگاه مثبتی از طرف دولت و سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد و نسبت به آینده وضعیت بیماران خاص خوش‌بین و امیدوار هستیم.مالمیر در رابطه با شرایط پوشش بیمه دارویی بیماران خاص، می‌گوید: «از زمان تغییر قیمت‌ها بیمه نیروهای مسلح این تغییرات پذیرفت و ازهمان زمان داروهای بیماران خاص تحت پوشش رایگان بود. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی افزایش قیمت‌ها را در ابتدا نپذیرفت و بابت داروها مبلغی از بیمار دریافت می‌کرد که پس از مدتی قرار به بازگرداندن این مبلغ به حساب سرپرست خانوار شد ولی تاکنون این اتفاق رخ نداده است و وجهی به حساب سرپرست خانوار واریز نشده اما به تازگی سازمان خدمات درمانی و تامین اجتماعی اعلام کردند که قرار است داروهای بیماران خاص را نیز تحت پوشش قرار ‌دهند.»

۲۰ قلم داروی وارداتی بیماران صعب‌العلاج بیمه می‌شود

آنطور كه وزیر بهداشت می‌گوید تلاش‌های وزارتخانه در این مدت باعث شده تا ۲۰ قلم داروی برند بیماران صعب‌العلاج مورد موافقت سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد که در روزهای آینده در سامانه بیمه قرار می‌گیرد.وی در مورد بازگشت قیمت داروهای بیماران صعب‌العلاج به سال گذشته می‌گوید: در بخش عمده‌ای از این داروها موفق بوده‌ایم و در بخش دیگری که نتوانستیم قیمت را به سال گذشته برگردانیم به دلیل اختلاف نظر ما و سازمان تامین اجتماعی است.همچنین هاشمی می‌گوید: «400 میلیارد تومان تعهد وزارت بهداشت به بیمه‌ها بوده که پرداخت شده اما تعهد ما بیش از هزار میلیارد تومان است که براساس تفاهم‌نامه سازمان تامین اجتماعی داروهای صعب‌العلاج بیمه خواهند شد.» هاشمی در مورد تشدید نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها و توزیع دارو می‌گوید: این موضوع باید بازنگری شود و راهکار گذشته مفید نبوده و باید بازنگری شود چراکه مردم به چیزی که مصرف می‌کنند باید اعتماد کنند و مشکلی نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha