سلامت نیوز : معاون آموزشی، پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه زنان مبتلا به سرطان پستان شاغل کیفیت زندگی بهتری دارند، افزود: شاغل بودن و حمایت‌های اجتماعی تحت تاثیر عوامل شخصیتی افراد قرار دارد، فاکتورهای شخصیتی در افزایش و یا کاهش کیفیت زندگی بسیار موثر است.

دکتر ماندانا ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا ، در زمینه کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان شاغل در مقایسه با زنان خانه‌دار مبتلا به این بیماری، اظهار داشت: بر اساس آمارهای به دست آمده حداقل حدود 20 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان شاغل هستند که البته این میزان در ایران و کل دنیا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

معاون آموزشی، پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه به تنهایی مقوله شغل تاثیر چندانی بر روی کیفیت زندگی افراد ندارد، افزود: دراوایل بیماری، زنان شاغل در مقایسه با زنان خانه دار دچار استرس بیشتری می شوند. گاه پس از رفتن به مرخصی به منظور درمان بیماری خود و شروع دوباره کار بعد از مدت‌ها مرخصی با محدودیت‌های بیشتری به خصوص از جهت انجام فعالیت‌های فیزیکی در محیط کار مواجه می شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زنان مبتلا به سرطان پستان شاغل در مقایسه با زنان خانه دار از حمایت‌های اجتماعی بیشتری برخوردار هستند، در اغلب موارد داشتن شغل به بیماران، احساس استقلال بیشتری می دهد.

این متخصص لنفوتراپیست با اشاره به اینکه در برخی موارد زنان بعد از ابتلا به سرطان پستان بیشتر جویای کار هستند، تصریح کرد: به دلیل گران بودن پروسه درمانی زنان خانه دار مبتلا به سرطان پستان، این زنان تمایل بیشتری نسبت به داشتن شغل از خود نشان می دهند، چرا که درآمد و نوع کار بر روی کیفیت زندگی بیماران موثر است حتی از دست دادن شغل برخی از افراد موجب تنزل کیفیت زندگی می شود.

دکتر ابراهیمی با بیان این مطلب که بر اساس مطالعات انجام شده در ایران و خارج از کشور، زنان مبتلا به سرطان پستان شاغل از کیفیت زندگی بهتری در مقایسه با خانم‌های خانه دار برخوردار هستند، اظهار داشت: در واقع شاغل بودن و حمایت‌های اجتماعی تحت تاثیر عوامل شخصیتی افراد قرار دارد، فاکتورهای شخصیتی هم در افزایش و کاهش کیفیت زندگی بسیار موثر است.

معاون آموزشی، پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی در پایان، اظهار داشت: کیفیت زندگی افراد تنها تحت تاثیر شغل نیست بلکه در کنار این موارد شخصیت، سطح تحصیلات، حمایت‌های خانوادگی و وضعیت اقتصادی هم در کاهش یا افزایش کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha