سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون ایران ضمن دعوت از بخش خصوصی برای تولید ملزومات، تجهیزات و کیت‌های مورد نیاز انتقال خون، وعده داد که ایران را به مرکز منطقه‌ای تولید ملزومات انتقال خون تبدیل کند.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با (ایسنا)، بر مشارکت بخش خصوصی برای تولید ملزومات مورد نیاز انتقال خون تاکید و عنوان کرد: سالانه بیش از دومیلیون اهدای خون در کشور و نزدیک به 100 هزار اهدای پلاسما در مراکز پلاسما فرزیس انجام می‌شود و مبین ظرفیت‌های کشورمان برای تولید ملزومات مورد نیاز انتقال خون و ظرفیت‌های صادراتی آن و تبدیل شدن ایران به مرکز منطقه‌ای تولید ملزومات انتقال خون است.

وی با اشاره به خط مشی این سازمان بر حمایت از صنعت داخل کشور گفت: امروز سانتریفیوژ‌های تولید فرآورده‌ها، سیستم‌های انجماد سریع پلاسما، یخچال‌های انتقال خون و تجهیزات گوناگون دیگر با کیفیت مطلوب در داخل کشور تولید می‌شوند.

رییس سازمان انتقال خون همچنین تاکید کرد: در صورتی که بخش خصوصی در این زمینه فعال شود، ایران به مرکز منطقه‌ای تولید ملزومات انتقال خون تبدیل خواهد شد و بازار آن محدود به داخل نخواهد بود، چرا که یکی از تاکیدات سازمان جهانی بهداشت برای ارتقای سطح بهداشت در کشورها راه‌اندازی انتقال خون ملی است که متاسفانه کشورهای اطراف ما اعم از کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق، کشورهای شرقی و غربی ما، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فاقد انتقال خون ملی هستند و راه‌اندازی انتقال خون ملی در این کشورها به مفهوم کنترل فرآیندها، آزمایش‌ها و تست‌ها، تمرکز خرید و استانداردسازی تجهیزات است.

پورفتح‌الله ادامه داد:‌ با توجه به موقعیت ایران و تجربه نزدیک به 40 سال انتقال خون ملی الگوی کشورهای منطقه است و تولید ملی در این عرصه باعث بازاریابی منطقه‌ای از جمهوری‌های شوروی تا کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد شد. علاوه بر این انتخاب ایران به عنوان مرکز همکاری‌های منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای آموزش و پژوهش در طب انتقال خون زمینه گسترش بازار منطقه‌ای تجهیزات و ملزومات را فراهم می‌سازد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تعدادی از تولیدکنندگان ادعای عدم همکاری سازمان انتقال خون را در ارتباط با تولید کیت‌های HIV و هپاتیت C در کشور داشته‌اند، گفت: متاسفانه بازار و حجم مصرف انتقال خون سبب شده است برخی افراد که امکانات و دانش تولید کیت را ندارند و نیاز آزمایشگاه‌های تشخیص طبی ما را فراهم نمی‌کنند با ادعای تولید و فضاسازی با ادعای کاذب تولید و با هدف دسترسی به خرید متمرکز این کیت‌ها ادعاهایی را مطرح کنند.

رییس سازمان انتقال خون با بیان اینکه این در حالی است که انتقال خون با توجه به حساسیت‌ها بر تولید مبنی بر GMP و دریافت استانداردهای بین‌الملل در کیت‌ها با توجه به حساسیت آن تاکید دارد و از معیارها و استانداردهای خود در این زمینه که با امنیت و سلامت خون مرتبط است کوتاه نخواهد آمد، به طرح این پرسش پرداخت که "چرا ایران نباید مرکز تولید محصولات شرکت‌های معتبر با توجه به بازار ایران و منطقه باشد؟"

پورفتح‌الله افزود: در این زمینه از هر شرکتی که تولید با برند تایید شده بین‌المللی و اصول GMP تولید را رعایت کند استقبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha