سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به این که حدود 8.2 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، برنامه‌های این وزارتخانه در جهت سلامت سالمندان را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی سنگی در مراسم بزرگداشت هفته ملی سالمند به سیاست‌های جدید جمعیتی اشاره کرد و بر لزوم تغییر رویکردها در این راستا تاکید کرد و گفت: طی چند ماه گذشته اقدامات زیادی در وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های جدید جمعیتی انجام شده است.

وی به تصویب سند ملی سلامت سالمندان در مهرماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: این سند پس از ابلاغ از شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به قوت پیگیری و اجرا خواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، سالمندان را به سه گروه سالمند جوان، سالمند میانسال و سالمند کهنسال تقسیم کرد و گفت: یک موضوع برای اولین بار در دنیا رخ می‌دهد و آن هم این است که میزان افراد بالای 65 سال در حال پیشی گرفتن از میزان افراد کمتر از پنج سال است. بر این اساس توجه به تغییر ساختار جمعیتی کشور لازم است.

سنگی افزود: در سال 75 حدود 6.6 درصد جمعیت کشور را افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دادند، اما این میزان در اواخر سال 80 به 7.3 درصد رسید. بر اساس آخرین آمار جمعیت کشور، در حال حاضر حدود 76 میلیون نفر در کشور زندگی می‌کنند که حدود 8.2 درصد آنان را جمعیت سالمند کشور تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: تغییر در الگوی سنی جمعیت کشور حاکی از آن است که جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است. پیش‌بینی می‌شود در سال 1420 حدود 18 تا 20 میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند. بر این اساس لازم است نیازهای عاطفی، احتیاجات معیشتی، تفریحی، امنیتی و اجتماعی سالمندان مورد توجه قرار گیرد. در مباحث تفریحی و در مقوله شهروندی، شهرداری تهران اقدامات مناسبی انجام داده است و پروژه‌ای تحت عنوان «شهر دوستدار سالمند» را در دست اجرا دارد.

وی برنامه مراقبت ادغام یافته و جامع سالمندی، برنامه ترویج شیوه زندگی سالم در سالمندان، تدوین برنامه ملی تحول نظام سلامت سالمندی ایران، پژوهش و تحقیقات کاربردی در حیطه سلامت سالمندان و همچنین پیشنهاد روز ملی سالم به عنوان روز مشخص در تقویم سالانه کشور را از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه سلامت سالمندان عنوان کرد.

سنگی از برنامه مراقبت ادغام یافته و جامع سالمندان به عنوان یکی از برنامه‌های مهم در وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: این برنامه کاهش بار بیماری‌های اولویت‌دار و همچنین کاهش معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های اولویت‌دار در گروه سنی 80 سال را دنبال می‌کند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین گفت: برنامه ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمند ایرانی از دیگر برنامه‌های مهم در وزارت بهداشت است. پیش‌نویس این برنامه با مشارکت تمام ذی‌نفعان تدوین شده است. ترسیم سیمای سلامت سالمندان ایران نیز از دیگر برنامه‌های مهم وزارت بهداشت برای سالمندان به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha