دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 83626

سلامت نیوز : استادیار فیزیولوژی و ورزش علوم پزشکی مشهد گفت: 30 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری قلب و عروق است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدعلی‌ سردار در نشست خبری که در شهرک دانش و سلامت برگزار شد، در خصوص بیماری‌های قلب و عروق گفت: از عوامل اساسی این بیماری مصرف دخانیات و رژیم غذایی ضعیف و بی‌تحرکی است.

وی با بیان اینکه شعار ما "همواره در جاده قلب سالم حرکت کنیم" است، ‌افزود: مشکل قلب یک مشکل جدی است که توجه بیشتر مسوولین، مردم و خود افراد را به سمت قلب حرکت می‌دهد مراقب خود باشید که بیماری‌های قلبی در رده اول بیماری‌های بدن است و جزو بیماری‌هایی است که افراد را به سمت مرگ سوق می‌دهد.

دکتر سردار با بیان اینکه رژیم غذایی ضعیف و بی‌تحرکی از عوامل اساسی این بیماری هستند، افزود: این دو مکمل هم هستند و 28 درصد علت مرگ بر اساس رژیم غذایی ضعیف و بی‌تحرکی است.

استادیار فیزیولوژی و ورزش علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دو عامل اصلی شیوع بیماری قلبی مواد مخدر، دخانیات و رژیم غذایی است، تصریح کرد: این عوامل قابلیت پیشگیری دارند و هر نوع رژیمی که متعادل نباشد چه پرخوری و چه کم خوری جزو رژیم غذایی ضعیف هستند.

دکتر سردار اظهار کرد: در ایران 55 درصد مردم بی‌تحرک هستند و هر چه سن بالاتر می‌رود تحرک کمتر می‌شود، بی‌تحرکی یک عامل ثانویه در بروز بیماری‌های قلب و در نتیجه مرگ می‌شود تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که در طرح ملی سلامت کار کنیم.

مدیر تربیت بدنی این دانشگاه در خصوص عوامل اثرگذار سلامت، گفت: آمادگی جسمانی، اضافه وزن و کنترل وزن، کیفیت محیط زندگی، ایمن‌سازی، سلامت ذهن، مصرف مواد مخدر و دخانیات و عوامل ریزتری مانند رفتارهای جنسی از عوامل اثرگذار در سلامت است.

وی افزود: در این بحث اگر مردم به تحرک فکر کنند و روزی 10 تا 15 دقیقه فعالیت کنند 10 تا 20 درصد بیماری قلب و عروق را کاهش می‌دهند و اگر در روز افراد هزار متر پیاده‌روی کنند 10 درصد بیماری قلبی کاهش می‌یابد که اگر این پیاده‌روی به 7 هزار متر در روز برسد خطر مرگ ناشی از بیماری‌های ثانویه مثل دیابت، سرطان و بیماری قلبی کاهش می‌یابد.

دکتر سردار خاطر نشان کرد: اگر ما با این تفکر پیش رویم و خود فرد در سلامت راهکاری را ایجاد کند و فکر رژیم غذایی را داشته باشد و در برنامه روزانه زمانی را به تحرک بپردازد این انگیزه باعث می‌شود فرد دچار بیماری نشود.

استادیار فیزیولوژی و ورزش با اشاره به تحقیقاتی که در ایران شده است، گفت: ورزش در شرایط آلودگی اثرات منفی دارد، در هنگام ورزش نیاز به اکسیژن دارید و در نتیجه اگر قرار است اکسیژن کافی به قلب برسد اکسیژن در زمان آلودگی کمتر است.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه شعار بهداشت جهانی در دو سال پیش" اهمیت تحرک" است، اظهار داشت: ورزش در هر زمان و در هر مکان و در هر سن باید انجام شود.

دکتر سردار در پاسخ به این سوال که چه امکاناتی را برای بهداشت و سلامت دانشجویان فراهم کردید، گفت: این تفکر ایجاد شده است که برای توسعه سلامت، اول از خودمان شروع کنیم و آمادگی جسمانی، فعالیت‌های فیزیکی را برای اساتید و خانواده کارمندان و دانشجویان این دانشگاه که شاخصه‌های مربوط به بهداشت و سلامت هستند را فراهم نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha