سلامت نیوز : خبر رایگان شدن داروهای بیماران خاص هر روز از این دست به آن دست می‌شود. مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی می‌گوید همه داروهای بیماران خاص را رایگان می‌کند. وزیر بهداشت که خود بودجه این دارو‌ها را تامین و به بیمه‌ها داده است در مقابل شنیدن این خبر متعجب می‌شود و درنهایت روسای انجمن‌های بیماران خاص هرگونه خبری درباره رایگانی داروهایشان را تکذیب می‌کنند. دیروز نیز معاون درمان این سازمان برای اینکه اصرار خودشان را در این مصوبه نشان بدهند از فهرست 136 قلم داروی بیماری‌های خاص که قرار است به‌صورت رایگان دراختیار بیماران تحت پوشش تامین‌اجتماعی قرار بگیرد خبر داد و گفت: این لیست از دیروز برای داروخانه‌ها ارسال شده تا آنها را در اختیار بیماران خاص قرار دهند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ به گفته هدایت‌ا... ادیب‌نیا، تاکنون 400 میلیارد تومان از اعتبار وزارت بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شده است که 49 درصد آن سهم سازمان تامین‌اجتماعی شد؛ اما وزیر بهداشت دو روز گذشته خبر رایگان شدن این داروها را گویی که باور نکرده است. برای همین در این رابطه گفته بود: من از رئیس سازمان تامین‌اجتماعی خواهش می‌کنم مطالبی را بگوید که قادر به انجام آن است. این یعنی وزیر بهداشت بودجه‌ای برای پرداخت تفاوت قیمت داروهای بیماران خاص را به بیمه‌ها پرداخت کرده است اما حالا خود وزیر بهداشت نیز از خبر رایگان شدن همه داروهای بیماران خاص تعجب می‌کند. در مقابل عملیات رایگان شدن داروهای بیماران خاص، مثل بیماران هموفیلی، تالاسمی، کلیوی و ام اس اگرچه گفته می‌شود که از دیروز آغاز شده است اما داروخانه‌ها حرف دیگری می‌زنند.

تامین‌اجتماعی داروهای ارزان را رایگان کرد

هاشم قاسمی، رئیس انجمن بیماران کلیوی در این رابطه به آرمان می‌گوید: سازمان تامین‌اجتماعی ارزان‌ترین نوع دارو را انتخاب کرده و گفته که با رایگان‌کردن این داروها، از بیماران خاص حمایت می‌کند. اما اگر کسی داروی دیگری بخواهد باید فرانشیز آن را پرداخت کند. او می‌افزاید: برخی از دارو‌ها نسبت به 6 ماه پیش ارزان‌تر شده‌اند اما شامل داروهای کلیوی نمی‌شوند. تامین‌اجتماعی می‌خواهد یک داروی ارزان را انتخاب کند، سوبسید آن را داده است بعد می‌خواهد بیمار را از مصرف داروی قبلی‌اش صرف‌نظر نماید. آن هم درحالی که تغییر داروی بیمار در 95 درصد منجر به مشکلات جسمانی می‌شود. بیماری که 10 سال از یک دارو استفاده کرده است نمی‌تواند یک دفعه نوع دارویش را تغییر دهد.

داروهای رایگان شده مراحل کلینیکی را طی نکرده‌اند

به گفته قاسمی دارو‌های رایگان شده سازمان تامین‌اجتماعی مراحل کلینیک خود را طی نکرده‌اند و تائید نشده‌اند. او همچنین به مشکلات دیگر بیماران خاص اشاره می‌کند و می‌افزاید: بیماران دیالیزی 4 الی پنج دارو دارند که اصلی‌ترین آن، رناژن، تحت پوشش بیمه نیست و سازمان تامین‌اجتماعی هم رایگان شدن این دارو را در دستور کار ندارد. آن هم دارویی که قیمت هر یک دانه‌اش، از 1800 تومان تا 2 هزار و دویست تومان بسته به شرکت تولیدی‌اش متفاوت است. به‌جای این داروی اصلی دو الی سه قلم داروی ایرانی را پوشش داده‌اند. او اضافه می‌کند: این طرح دارو‌های ضروری را پوشش نداده است و به نظر می‌رسد که به آقای نوربخش، مدیرعامل تامین‌اجتماعی اطلاعات غلطی داده‌اند. تعدادی از دارو‌ها از قلم رایگان شدن هم افتاده‌اند. قاسمی می‌گوید: در دولت قبل هم گفتند که 225 دارو رایگان می‌شود. بعد کارشناسان متوجه شدند که برخی از شرکت‌های دارویی برای معرفی خود و به خاطر وابستگی نام داروهای کارشناسی نشده نامشان را در این اسامی گذاشته بودند. اما با راهکار کنونی هم باری از دوش بیماران برداشته نشده است. به گفته مدیر انجمن بیماران پیوند کلیه‌ای به نظر می‌رسد هنوز هم با رخنه‌ای که برخی داروسازان دارند لیست‌های داروهای خودشان را می‌خواهند وارد نام 136 قلم دارو بکنند. آن هم درحالی که سازمان تامین‌اجتماعی از این انجمن‌های تخصصی درباره این اسامی دارو استعلام نگرفته و تحقیقی نکرده است.

تعریف‌های متفاوت از بیماران خاص

اما پرداخت قیمت این داروها با مشکل دیگری هم روبه‌رو شده است. چنانچه عضو کمیته علمی انجمن‌ام اس به ایلنا گفته است: مشکلی که به آن دچار هستیم این است که بیمه خدمات درمانی بیماری‌ ام‌اس را جزو بیماری‌های خاص لحاظ کرده است اما بیمه سازمان تامین‌اجتماعی بیماری‌ ام‌اس را بیماری خاص نمی‌داند. امیررضا عظیمی به تبعات تعاریف متفاوت از بیماری‌ ام‌اس در سازمان بیمه تامین‌اجتماعی و خدمات درمانی اشاره کرد و افزود: چیزی که ما نمی‌فهمیم این است که دارویی را داروخانه ۱۳ آبان به بیماران‌ ام‌اس رایگان می‌دهد اما بیمار بابت‌‌ همان دارو در داروخانه دیگر باید هزینه‌ای حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان در ماه بپردازد.

با وجود خبری که معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی دیروز داده بود، نماینده کمیسیون بهداشت در مجلس به رایگان شدن هیچ دارویی برای این قشر از بیماران اشاره نکرده و گفته است: «قیمت داروهای خاص را به قیمت 6 ماه اول سال 91 برگرداند». مجلس، وزارت بهداشت، داروخانه‌ها و انجمن‌های بیماران خاص همه با هم اعتقاد دارند که دارویی از سوی سازمان تامین‌اجتماعی رایگان نشده است حتی برخی از داروخانه‌ها می‌گویند قرار نیست چیزی رایگان شود. برای مثال غلامی، رئیس یک داروخانه می‌گوید: منظور از رایگان شدن داروها این است که پول این 136 قلم دارو را دیگر مردم به نرخ اسفندماه پرداخت می‌کنند. همین!دکتر جنیدی، سخنگوی انجمن داروسازان در اینباره اما حرف دیگری می‌زند. او امیدوار است و می‌گوید اینکه بخشنامه‌ها به داروخانه‌ها برسد زمان‌بر است برای همین نباید بیماران نگران باشند.

رایگان نشدن داروها تقصیر کسی نیست

او در گفت‌وگو با آرمان توضیح می‌دهد: از قدیم گروهی از بیماران در تامین‌اجتماعی دفترچه‌های متفاوتی داشتند که این سازمان 100 درصد هزینه‌های دارویی آنها را تقبل می‌کرد. اما با تغییر قیمت، تامین‌اجتماعی مابه‌التفاوت قیمت دارو را تقبل نمی‌کرد. نتیجه این اقدام ضرر بیماران را در پی داشت. اما با رایزنی‌هایی که بین سازمان غذا و دارو و تامین‌اجتماعی انجام شد و قرار بر این شد که سازمان غذا و دارو سوبسید قیمت داروهای خاص را پرداخت کند و از مردم فرانشیز گرفته نشود. اما عدم اجرایی آن تقصیر کسی نیست و بعد زمانی آن چند روز طول می‌کشد. جنیدی می‌گوید تامین‌اجتماعی کاهش قیمت تمام دارو‌ها را پذیرفته اما قطعا سازمان تامین‌اجتماعی نمی‌تواند آنها را رایگان کند و برای پرداخت آن باید از سازمان غذا و دارو تامین شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha