سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره صنعت پخش دارویی ایران با اشاره به اینکه در امر تامین دارو فقط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مطرح نیستند بلکه گمرک، بانک عامل، بانک مرکزی و وزارت صنعت نیز در کنار وزارت بهداشت در امر تامین دارو سهیم هستند، تاکید کرد: ایجاد این هماهنگی میان نهادها و تشکیل کمیته روان‌سازی مسائل دارو باید از اولویت‌های دولت جدید باشد.

دکتر ابراهیم هاشمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه اکنون داروخانه‌ها فشار زیادی را متحمل می‌شوند، عنوان کرد: لازم است که بانک مرکزی شرایط و تسهیلات مناسبی را برای شرکت‌های تولیدی و وارداتی فراهم کند.

وی افزود: داروساز ناچار است داروها را به صورت نقدی خریداری کند و یا وجه خرید دارو را در بازه زمانی کوتاهی به شرکت پخش بازگرداند. این مسئله در کنار درنظر گرفتن موضوع دیرکرد بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، نابسامان شدن گردش مالی و اقتصادی این نهادهای کوچک اقتصاد داروخانه‌ها را به دنبال داشته و سیکل معیوبی را رقم زده است.

به گفته هاشمی نیاز هست مجموعه حاضر دارویی کشور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، دست به دست یکدیگر بدهند تا بیمار بتواند به راحتی به دارو دسترسی پیدا کند و متحمل پرداخت هزینه‌های گرانبار و سنگین نشود.

مدیرعامل پخش دارویی فردوس، درباره گلایه داروخانه‌داران از شرکت‌های پخش گفت: وضعیت اقتصادی شرکت‌های پخش هم چندان مناسب نیست و در این میان یک شرکت پخش تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که وام بگیرد. در واقع دیگر پخش‌های دارو تا جایی که می‌توانستند سعی کرده‌اند فشارهای موجود را بین خود، داروخانه و تامین‌کننده تقسیم کنند.

هاشمی افزود: شرکت‌های پخش یک پل میانی در زنجیره تامین دارو هستند. شاید بسیاری از داروخانه‌داران در جریان مسائل ما نباشند و تصور کنند، این فشار را خود ما وارد می‌کنیم در صورتی که هر کاری می‌توانستیم انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: وقتی تامین‌ کننده نیاز به نقدینگی دارد و اکنون ناچار است برخلاف روال پیشین که 10 درصد مبلغ دارو را ابتدا پرداخت می‌کرد، با 130 درصد مبلغ دارو گشایش اعتبار کند، نیاز به نقدینگی در حوزه واردات شش تا هفت برابر شده است. بنابراین مجموعه، نیاز به نقدینگی دارد که باید بخشی توسط بانک‌ها، بخشی توسط پخش‌ها و بخشی توسط داروخانه‌ها تامین شود.

عضو هیات مدیره صنعت پخش دارویی ایران با اشاره به اینکه در امر تامین دارو فقط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مطرح نیستند بلکه گمرک، بانک عامل، بانک مرکزی و وزارت صنعت نیز در کنار وزارت بهداشت در امر تامین دارو سهیم هستند، تاکید کرد: ایجاد این هماهنگی میان نهادها و تشکیل کمیته روان‌سازی مسائل دارو باید از اولویت‌های دولت جدید باشد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید میان وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر نیز هماهنگی و تعامل خوبی ایجاد شود. بودجه دارو را در اولویت قرار دهند و زودتر پرداخت کنند، زیرا دارو جزو اقلامی است که حاشیه سود بالایی ندارد و نیازمند نقدینگی بیشتر است. بنابراین نظام سلامت نیز باید اولویت اول پرداختش را برای سیستمی بگذارد که بیشترین نیاز را به نقدینگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha