سلامت نیوز : بحث افزایش مرخصی زایمان از 6 به 9 ماه اگرچه در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم متوقف شد، اما در نهایت این افزایش مرخصی که به تصویب نمایندگان مجلس نیز رسیده بود، مورد تایید دولت یازدهم قرار گرفت و برای اجرا به دستگاههای مربوطه ابلاغ شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 به 9 ماه موضوعی بود که در اواخر دولت دهم مطرح شد و در همان دولت به تصویب نمایندگان مجلس رسید و دولت دهم نیز دستورالعمل اجرای آن را ابلاغ کرده بود. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم این طرح متوقف شد و به گفته معاون حقوقی رئیس جمهور قرار شد تا مطالعات بیشتری روی این مصوبه انجام شود. اگرچه این طرح در نهایت به امضای معاون اول رئیس جمهور دولت یازدهم برای اجرا رسید، اما همچنان اجرای آن مخالفان و موافقانی دارد و همچنان مخالفان این طرح معتقدند که اجرای افزایش مرخصی زایمان زنان منجر به از دست دادن امنیت شغلی زنان می شود.

مریم مجدی فر پژوهشگر حوزه زنان معتقد است: به مصوبه افزایش مرخصی زایمان زنان باید از منظر حقوق انسانی نگاه کرد تا هم حقوق کودک و هم حقوق مادر حفظ شود. چرا که زنان به علت زایمان دچار آسیب هیا جسمی و روانی می شوند و برای جبران این آسیب ها باید مدت زمان بیشتری را به استراحت در کنار فرزند خود بگذرانند.

او درباره موافق یا مخالف بودنش با این طرح می گوید: من موافق این طرح هستم. چرا که کودک نیازمند شیر مادر است و اگر مادر شاغل باشد به رغم در نظر گرفتن ساعات شیردهی، باز هم نواقصی در ساعات شیردهی کودک بوجود می آید. از سوی دیگر این روزها در کلانشهرهایی همچون تهران فاصله محیط شغلی با محل زندگی یا مهدکودک زیاد است و قطعاً مادر شاغل بیشتر زمان خود را باید در مسیر مهدکودک تا محل کارش باشد.

این پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به ضرورت شیردهی کودک تا 2 سالگی کودک، توضیح می دهد: از نظر روانشناسان کودک نیازمند شیر مادر است. هم در بعد تغذیه و هم در بعد احساسی که آغوش مادر را حس کند.

افزایش مرخصی زایمان با حفظ جایگاه شغلی زنان

مجید ابهری جامعه شناس با اعلام موافقتش با این مصوبه می گوید: افزایش مرخصی زنان یک ضرورت بود، چرا که مادر باید تا دو سالگی در کنار فرزند خود باشد و در صورت گذاشتن نوزاد به مهدکودک آینده او به خطر می افتد.

او صحبت هایش را با انتقاد از فراهم نشدن زیرساخت های اجرای این مصوبه ادامه می دهد و می گوید: البته ممکن است زنان شاغل نگران آینده شغلی شان باشند. وقتی زنان را تشویق به فرزندآوری می کنیم باید زیرساخت های آن را نیز ایجاد کنیم. نباید جایگاه و موقعیت شغلی زنان پس از مرخصی 9 ماهه به خطر بیافتد و باید با حفظ جایگاه شغلی شان با خیالی آسوده به مرخصی بروند.

به گفته این جامعه شناس، این روزها صحبت از افزایش جمعیت است، اما زیرساخت های بهداشت، تفریح، مدرسه و آموزش و ... فراهم نیست. اگر قرار است یک مادر دو یا سه فرزند داشته باشد، اولاً باید تسهیلات برایش فراهم شود و ثانیا اینکه این تسهیلات باید تا فرزند دوم یا سوم به او داده شود نه بیشتر.

او توضیح می دهد: در مجموع سیاست دولت برای افزایش مرخصی زایمان زنان و همچنین دادن مرخصی به پدران  بسیار خوب است. اما باید در این مصوبه، تبصره ای برای حفظ جایگاه شغلی زنان دیده شود.

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز معتقد است: افزایش مرخصی از 6 ماه به 9 ماه برای کارمندان رسمی دولت مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد و ممکن است تنها باعث جابه‌جایی پستهای سازمانی‌شان شده و جایگاه قبل از زایمانشان را از دست دهند اما شغلشان را از دست نخواهند داد.

او صحبتهایش را اینگونه تکمیل می کند: در حالی که این مصوبه برای کارکنان بخش خصوصی تبعات منفی و جبران ناپذیری باقی خواهد گذاشت. با توجه به شرایط بخش خصوصی نگران زنان فعال در این بخش هستیم که به طور حتم بعد از بهره‌مند شدن از مرخصی 9 ماهه پس از زایمان، موقعیت شغلی خود را از دست داده و کارفرما نیز نیروی دیگری را جایگزین آنها کرده و امنیت شغلی و اقتصادی آنها پس از زایمان به خطر می‌افتد.»

استفاده از افزایش مرخصی اختیاری باشد

محمد صادق اکبری کارشناس حوزه جوان نیز می گوید: روانشناسان همواره توصیه دارند که در ماه های اولیه مادر در کنار نوزاد باشد و حتی حضور پدر را نیز توصیه می کنند. به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته در کنار مادران ،به پدران نیز مرخصی لازم داده می شود.

او توضیح می دهد:« اجرای مصوبه افزایش مرخصی زایمان باید قوانین حمایتی نیز داشته باشد تا کارفرمایان نسبت به جذب این دسته از بانوان محدودیت ایجاد نکنند و یا زنان شاغل، پس از اتمام مرخصی شان، شغل خود را از دست بدهند. ضمن آنکه می توان تبصره اختیاری بودن مرخصی را در این مصوبه گنجاند.

اکنون که مصوبه افزایش مرخصی زایمان زنان از سوی دولت یازدهم ابلاغ شده است، ضروری است تا دولت بررسیهای بیشتری روی جزییات اجرای این مرخصی داشته باشد تا حق زنان در ابعاد اجتماعی و اقتصادی در بخش های مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی و طبقه کارگر ضایع نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha