چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8374

ادعای زنبور درمانی در درمان بیماری های مزمن مثل بیماری ام اس و یا سرطان پایه و اساس علمی ندارد.

دكتر صحرائیان متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: بیماری ام اس بیماری است كه ماهیت رفت و برگشت دارد ،یعنی دربعضی مواقع این بیماری حالت حمله دارد و بیمار ناتوان می شود ،اما بعد بهبود می یابد ولی به علت اینكه بعضی از این بیماران از بعضی درمان های غیر متعارف استفاده می كنند به علت رفت و برگشت بودن این بیماری تصور می كنند بهبودی این بیماری ناشی از استفاده این درمانهای غیر متعارف است.
وی گفت: زنبور درمانی یكی از این درمانهای غیر متعارف است كه با توجه به اینكه این روش درمانی در كشورهای پیشرفته مطرح می شود ، اما در مجامع بین المللی به طور علمی ثابت شده كه در جلوگیری از ام اس و یا سرطان و حتی درمان های مزمن تاثیر ندارد.
وی ادامه داد: هر بیماری كه مزمن و درمان قطعی نداشته باشد بیمارانش به یك سری درمان های مكمل یا حاشیه ای روی می آورند ،اما این مسئله به این معنی نیست كه تمام طب مكمل زیر سوال است.
دكتر صحرائیان تصریح كرد: هیچ اثر مفیدی از هیچ كدام از درمانهای غیر متعارف از جمله زنبور درمانی درباره بیماری های مزمن به اثبات نرسیده و علم پزشكی این روش درمانی را تائید نمی كند.
وی گفت:بهتر است كه بیماران در انتخاب درمان های مكمل حتما با پزشك خود مشورت كنند تا در دام افرادی كه ادعاهای دروغین  دارند ،نیفتند.
*سوء استفاده سود جویان از لاعلاجی بیماری های مزمن
همچنین دكتر جمشید لطفی رئیس انجمن ام اس و متخصص مغز و اعصاب در ادامه افزود: زنبور درمانی جدید نیست برای هر بیماری معلول كننده  همیشه یك ادعای غیر متعارف وجود دارد كه به هیچ وجه علم پزشكی مسائل غیر متعارف را تایید نمی كند.
وی گفت: بعضی از سودجویان از لاعلاجی و مزمن بودن بیماری هایی مثل ام اس و یا سرطان سوء استفاده می كنند كه این امر ممكن است مردم را متقبل هزینه سنگین كند.
وی تصریح كرد: زنبور درمانی در حد یك دارو نماست و امید بیمار را به یاس تبدیل می كند زیرا اكثریت قریب به اتفاق این درمانها امتحان شده است.
دكتر لطفی تاكید كرد: با طب حاشیه مخالف نیستم اما به شرطی كه در حاشیه باشد اما اینكه بخواهد وارد متن شود و جای درمان اصلی را بگیرد بیماران را با مخاطراتی مواجه می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha