سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
کد خبر: 83742
سلامت نیوز : یکی از نکات اساسی در حفظ سلامت سالمندان توجه به تغذیه ایشان است. سالمندان بر اساس تعریف، افراد بالاتر از 65 سال هستند و سالمندی با تغییراتی در توان فرد و حواس این افراد همراه است. کاهش قدرت و توانایی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و اختلال در عملکرد ارگان‌ها از تغییرات دوران سالمندی است. یکی از عوارض مهم این دوران کاهش حواس است؛ مثل حس چشایی و بویایی.

به گزارش سلامت نیوز  ؛ حتماً شنیده‌اید که افراد پیر می‌گویند غذاها دیگر مزه قدیم را ندارد. این امر نشانگر این است که فرد سالمند حدود نیمی از حس خود را از دست داده است. از این رو دقت در تغذیه سالمندان برای حفظ سلامت بدنی آن‌ها و برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن و عوارض سوء‌تغذیه در ایشان بسیار اهمیت دارد بسیاری از سالمندان دچار سوء‌تغذیه هستند؛ بدین ترتیب که یا مصرف بیش از حد مواد غذایی موجب بروز چاقی در آن‌ها شده و یا بیماری‌های مزمن ناشی از آن مثل دیابت، فشار خون یا عوارض قلبی عروقی آن‌ها را رنج می‌دهد. این امر مراقبت‌های خاص تغذیه‌ای را می‌طلبد.

بعضی اوقات سالمندان نیز در اثر کم خوراکی دچار سوء‌تغذیه می‌شوند که ناشی از عدم اشتها یا مسائل جانبی دیگر است که این نیز خطرات خاصی به همراه دارد و مراقبت‌های مربوط به خود را می‌طلبد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هرم غذایی مناسب سالمندان شما می توانید برنامه سیب را از ساعت 10:30 سه شنبه 9 مهر به مدت 25 دقیقه با حضور دکتر مجید اسد زاده متخصص تغذیه از شبکه رادیویی تهران روی موج FM 94  بشنوید.

شما شنوندگان محترم برنامه سیب می توانید پیشنهادات ، انتقادات و دیدگاه های خود در خصوص این برنامه را از طریق  شماره پیامک برنامه  30000951 و 30000955    و نشانی الکترونیکی   radiotehran@irib.ir با ما درمیان بگذارید.

برنامه سیب همه روزه به جزجمعه ها از ساعت 10:30 صبح به مدت 25 دقیقه از شبکه رادیویی تهران روی موج FM 94  پخش می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha