چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 83770
سلامت نیوز : از نهم مهر هر سال هفته گرامیداشت سالمند آغاز می‌شود و مصادف با این روز یادمان می‌افتد که این افراد نیاز به خدمات و مزایای خاص دارند، جمعیت سالمندان کشورمان در حال حاضر 6 میلیون نفر است و تا سال 1404 تعداد آنان به 15 میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ کاش در روزهای دیگر هم یادمان باشد منشور حمایت از سالمند 6 سال در انتظار تصویب به سر می‌برد و به تازگی سالمندآزاری به آسیب‌های اجتماعی کشور اضافه شده است.

در ابتدا یک خبر خوب و آن اینکه سال گذشته شورای شهر تهران آیین نامه پیوستن پایتخت به «شهر دوستدار سالمند» را تصویب کرد. به زودی نیز آیین‌نامه آن تدوین و به شهرداری ابلاغ می‌شود که بر اساس آن سازمان رفاه شهرداری تهران متولی اجرای این آیین نامه خواهد بود.«حمیدرضا بتو» معاون توسعه رفاه اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران در این باره به «حمایت» گفت: برای تدوین این مدل از کشورهای پیشرفته استفاده شده است. در کل نمونه‌های موفق مورد بررسی قرار گرفت و مدلی که مناسب نیاز سالمندان باشد طراحی شده است. در شهر دوستدار سالمند همه نیازهای این قشر خاص مانند مشاغل، بیمه، دستمزد، مناسب‌سازی فضای شهری برای تردد و استراحت سالمند و مواردی از این دست پیش‌بینی شده است. وی تاکید کرد:‌ شهرداری تهران تا ابلاغ این مصوبه در مناسبت‌های مختلف به روش‌های متفاوت به اندازه بضاعت خود و با انجام ویزیت رایگان، توزیع کارت‌های سالمندان و برگزاری مناسبت‌های خاص حضور این افراد در شهر را گرامی می‌دارد.

در این رابطه معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با بیان اینکه درصد بالایی از تلفات عابران پیاده متعلق به سالمندان و خردسالان است، گفت: خردسالان به دلیل این‌که درک درستی از میزان سرعت وسایل نقلیه ندارند، بدون توجه به خودروهای عبوری به وسط خیابان می‌دوند و سالمندان نیز به‌دلیل کاهش قوای جسمی و کم‌توانی در حرکت و نداشتن سرعت عمل، دچار حادثه می‌شوند.شهرام جباری زادگان تاکید کرد: بسیاری از این مرگ و میرها به خاطر گذر عابران پیاده از محل‌هایی غیر از پل‌های هوایی یا خط‌کشی‌های عابر پیاده اتفاق می‌افتد و افزایش سن سالمندی در جامعه، ایجاب می‌کند رانندگان هنگام رانندگی توجه بیشتری به عابران پیاده به ویژه سالمندان داشته باشند، همچنین در طرح شهر دوستدار سالمند راهکارهای کاهش این تلفات نیز گنجانده شده است.

برنامه‌های وزارت بهداشت برای مو سفیدها
در این میان مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام اینکه 8.2 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفت: سند ملی سلامت سالمندان در مهرماه سال گذشته تصویب شد و پس از ابلاغ از شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به قوت پیگیری و اجرا خواهد شد. دکتر علی سنگی افزود: تغییر در الگوی سنی جمعیت کشور حاکی از آن است که جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است. پیش‌بینی می‌شود در سال 1420 حدود 18 تا 20 میلیون نفر از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند.بر این اساس لازم است نیازهای عاطفی، احتیاجات معیشتی، تفریحی، امنیتی و اجتماعی سالمندان مورد توجه قرار گیرد. در مباحث تفریحی و در مقوله شهروندی، شهرداری تهران اقدامات مناسبی انجام داده است و پروژه‌ای تحت عنوان «شهر دوستدار سالمند» را در دست اجرا دارد که اگر اجرا شود بخشی زیادی از مشکلات سالمندان این شهر از بین می‌رود.

تسهیلات ویژه برای سالمندان مجرد
در روزهایی که هر گروه و سازمان خبر و هدیه‌ای برای سالمندان دارد معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) از پرداخت وام اشتغال و مستمری برای ازدواج سالمندان مجرد خبر داد و گفت: بخشنامه‌ای از سوی کمیته امداد مرکز به استان‌های مختلف در خصوص ارائه تسهیلات ویژه برای ازدواج سالمندان مجرد ابلاغ شده است. علی‌محمد ذوالفقاری افزود: بسیاری از سالمندان زن و مرد دور از خانواده‌های خود زندگی می‌کنند و با مشکلاتی روبه‌رو هستند که با ازدواج مشکلات این قشر از جامعه برطرف خواهد شد و کمیته امداد تسهیلات ویژه‌ای را به آنان می‌دهد.

رونق سالمند آزاری
در روز گرامیداشت سالمند در کنار همه خبر‌های خوب، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان از رواج سالمند آزاری در جامعه خبر داد و گفت: مصادیق سالمند آزاری گسترده است و حتی بی‌توجهی به آنان را نیز در بر می‌گیرد. حسین نحوی‌نژاد افزود: حتی جامعه پزشکی ما نیز در سالمندآزاری نقش دارد، به‌عبارتی وقتی پزشک هنگام معاینه بیمار توجه لازم را به او نکند یا تجویزهای درستی نداشته باشد، سالمند را آزار داده است. وی با اینکه پزشکان عمومی از طب سالمندی اطلاع چندانی ندارند، اظهار کرد: پزشکان به منظور مداوای اطفال آموزش می‌بینند اما از مسایل ویژه طب سالمندی مانند هماهنگ کردن داروها و علایم بیماری‌های سالمندان آگاه نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha