سلامت نیوز : علیرضا محجوب، رییس هیات تحقیق‌وتفحص از سازمان تامین‌اجتماعی 23 شهریورماه از مفقودشدن 20‌هزار صفحه از اسناد تحقیق‌وتفحص پیشین مجلس هشتم از تامین‌اجتماعی که در این سازمان نگهداری می‌شد، خبر داده بود. او روز گذشته از یافتن این اسناد و ارایه وجود سه‌هزار برگه دادخواست و سند تخلف به این کمیته خبر داد و گفت: «‌هزار‌میلیاردتومان اسناد سازمان تامین‌اجتماعی در دست برخی متخلفان است و باید تکلیف معاملات آنها مشخص شود.»
عزل و نصب‌های بی‌قاعده، تخلفات شرکت شستا و خدمات درمانی سازمان تامین‌اجتماعی سه بحث مهم تحقیق و تفحص ما از این سازمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی در مجلس پیشین با وجود تمدید سه‌باره و یک‌سال‌ونیم به طول‌انجامیدن پایان خوشی نداشت و هیات‌رییسه ترجیح داد گزارش را در صحن قرائت نکند. این تحقیق و تفحص برای دومین‌بار در بهمن‌ماه سال گذشته در مجلس نهم کلید خورد و قرار است ظرف دو ماه آینده به نتیجه برسد؛ تحقیق و تفحصی که حالا محجوب آن را پرمساله‌ترین و پرحاشیه‌ترین تحقیق در عمر مجلس شورای اسلامی می‌نامد. علیرضا محجوب درخصوص سرنوشت اسناد گم‌شده گفت: «در نشست خبری قبلی درخصوص گم‌شدن اسناد تحقیق و تفحص در سازمان تامین‌اجتماعی توضیحاتی دادند که بعد از اطلاع‌رسانی خوب رسانه‌ها این اسناد پیدا شد. انتشار اخبار باعث شد افرادی که اسناد را پنهان کرده بودند دیگر جسارت جابه‌جایی و ازبین‌بردن اسناد را پیدا نکنند به همین دلیل اسناد با پیگیری‌ها پیدا شد.» جالب اینکه اسناد گم‌شده در یکی از زیرزمین‌های تامین‌اجتماعی پنهان شده بود.

محجوب با تشکر از کارگرانی که با وی در ارایه کار اطلاعات برای پیداشدن این اسناد همکاری کردند، گفت: من در سه نوبت با جایی که اسناد ما تحویل آنها بود صحبت کردم اما منکر شدند. در نهایت ما محل انتقال اسناد را پیدا کردیم به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نامه نوشتیم، ایشان به حراست ارجاع دادند تا موضوع بررسی شود. وی گفت: از قائم‌مقام وزیر تعاون به دلیل اینکه شخصا موضوع را پیگیری کرده و در محل اختفای مدارک برای پیداکردن آن حاضر شده است، تشکر می‌کنم. محجوب با بیان اینکه مدارک تحقیق و تفحص در یکی از زیرزمین‌های ساختمان تامین‌اجتماعی پنهان شده بود افزود: مدارک تحقیق و تفحص در اتاقی در ساختمان شهید معیری سازمان تامین‌اجتماعی قرار داشت که کلید آن فقط در اختیار ما بود.

سه‌ماه پیش که یکی از دوستان برای سرکشی در آن ساختمان حضور یافته بود، دید که اسناد در آنجا وجود ندارد، با کمک کارگران شریف که اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دادند و حراست وزارت تعاون، وزیر و قائم‌مقام وزیر و کارشناسان تحقیق و تفحص، مدارک پیدا شد. وی با تاکید بر اینکه گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی نیمه دوم آبان‌ماه منتشر می‌شود، گفت: اسناد متعددی درخصوص حسابرسی بیمارستان‌ها، صورتجلسات هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی، گزارشات بازرسان، حسابرسان در مدارک مفقودشده وجود داشت که امروز ما می‌توانیم با استناد به آن مدارک گزارش خود را تنظیم کنیم. رییس کمیته تحقیق و تفحص بیش از سه‌هزار برگ دادخواست، سند تخلف و شکایت طی یک‌ماه به ما ارایه شده که رسیدگی کردیم و بعد از تعیین تکلیف جزییات آن منتشر می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه به واسطه محدودیت قانونی نمی‌توانیم درخصوص این گزارش بیشتر صحبت کنیم این تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی پرمساله‌ترین و پرحاشیه‌ترین تحقیق در عمر مجلس شورای اسلامی است و امیدواریم هیات‌رییسه اجازه دهد اسناد و مدارک این تحقیق و تفحص به‌صورت کامل منتشر شود. محجوب تصریح کرد: در صورت انتشار اسناد و مدارک مشخص می‌شود که اسناد و اموال سازمان تامین‌اجتماعی در دست چه کسانی است و پشت این کار به منزله هشداری به کسانی است که وجوه بالایی را به سازمان تامین‌اجتماعی بدهکارند و کسانی که بیش از هزار‌میلیاردتومان اسناد این سازمان پیش آنهاست. وی ادامه داد: باید تکلیف برخی معاملات سازمان تامین‌اجتماعی مشخص شود. امیدوارم دستگاه قضایی پس از انتشار گزارش تحقیق و تفحص موضوع را به‌صورت صریح و جدی بررسی کند زیرا طولانی‌شدن روند رسیدگی به جرایم باعث فرار متخلفان خواهد شد.

در دو سال اخیر خلاف نظر مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری فردی سازمان را اداره می‌کرد که این امر موجب تشدید تخلفات شده بود.»در زمان انتصاب مرتضوی بسیاری از کارشناسان نسبت به سیاسی‌کاری در تامین‌اجتماعی هشدار دادند. حجم تخلفات در دولت نهم و دهم تا آن زمان گسترده بود. نمایندگان مجلس از پاداش ‌هزار سکه‌ای، عضویت یک فرد در هیات‌مدیره 10 شرکت شستا، حقوق 15‌میلیونی مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی، پاداش‌های صوری که کمترین مبلغ آن 400‌میلیون‌تومان است و... خبر می‌دادند اما گوش دولت بدهکار این حرف‌ها نبود و دولت به هر قیمتی حتی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضوی را بر مسند این سازمان تا پایان عمر خود نگاه داشت حالا نمایندگان از فروش اموال شستا به‌صورت انحصاری به افراد خاص، پرداخت‌های بی‌ضابطه، کلاهبرداری‌های عظیم در حسابرسی‌ها، پرداخت پنج تا 20‌میلیون‌تومان پول به همشهریان آقا هرکس پایش به تهران رسیده و... خبر می‌دهند و حتی پیشنهاد ایجاد دادسرایی با صد قاضی برای رسیدگی به مسایل تامین‌اجتماعی را می‌دهند.

تخلفات قانونی در برخی انتصابات هیات‌مدیره شستا
در ادامه این نشست خبری حسین دهدشتی طراح تحقیق و تفحص و نایب‌رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه گزارش نهایی تفحص 15آبان به مجلس ارایه می‌شود گفت: برخی انتصابات در هیات‌مدیره شرکت شستا برخلاف قانون بوده است. سازمان تامین‌اجتماعی سازمانی گسترده است که بیش از 30‌میلیون‌نفر جمعیت ایران تحت پوشش این سازمان بیمه تامین‌اجتماعی شده‌اند. درواقع اقشار متوسط‌ روبه‌پایین و اقشار آسیب‌پذیر جزو این سازمان هستند که بخشی از حقوق ناچیز خود را برای اینکه بتوانند از خدمات درمانی و مستمری بازنشستگی برخوردار باشند به سازمان می‌دهند.

وی افزود: طبیعتا سازمان تامین‌اجتماعی برای پرداخت هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی و مستمری بازنشستگان باید سازوکار مناسبی داشته باشد و امانتدار خوبی باشد تا ارزش‌افزوده سازمان برای تامین آینده مردم هزینه شود. نماینده مردم آبادان با اشاره به ارایه گزارشاتی از مردم درمورد نارضایتی از ارایه خدمات درمانی گفت: در چند سال گذشته گزارشات متعددی درمورد نارضایتی مردم از نحوه ارایه خدمات درمانی داشتیم که در کنار شکایات‌ دیگر از برخی مجموعه‌های زیرمجموعه سازمان تامین‌اجتماعی درخصوص خرید و فروش برخی اموال سازمان بدون توجیه اقتصادی و مواردی از این دست تحقیق و تفحص را به جریان انداختیم. دهدشتی خاطرنشان کرد: وجود افراد سیاسی و مساله‌دار در سازمان تامین‌اجتماعی ابهامات را پررنگ‌‌تر کرد و عملا با توجه به تمامی این موارد از حدود دوماه پیش تحقیق و تفحص را شروع کردیم. ایرادهایی به عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی در حوزه ارایه خدمات درمانی، عزل‌ونصب‌ها و عملکرد شرکت شستا وجود دارد.

وی افزود: شرکت شستا مجموعه سرمایه‌گذاری است که با دو‌میلیاردتومان سرمایه‌گذاری کارش را شروع کرد. در سه‌ماه آخر سال 1390 سرمایه‌اش به حدود 39‌هزار‌میلیاردتومان رسید که اکنون سرمایه‌ای بالغ بر 45‌هزار‌میلیاردتومان دارد. با توجه به اینکه شرکت شستا منابع کافی را در اختیار دارد انتظار می‌رود که از حقوق بیمه‌شدگان حمایت کند. این عضو هیات تحقیق و تفحص از تامین‌اجتماعی گفت: شرکت شستا حدود 300 شرکت زیرمجموعه خود دارد که بین هفت یا 10 هلدینگ نیز زیرمجموعه این شرکت فعالیت می‌کنند. وضعیت این شرکت به گونه‌ای است که 40‌درصد بازار تولید و توزیع دارو را در اختیار دارد. همچنین 30‌درصد تولید سیمان، 20‌درصد تولید قیر، 13‌درصد تولید تایر، 70‌درصد جابه‌جایی ریل و 50‌درصد حمل‌ونقل نفت را در سطح کشور انجام می‌دهد که این نشان‌دهنده میزان سرمایه شرکت شستاست.

حالا انگار قرار است این‌بار میخ آهنی تحقیق و تفحص مجلس در سنگ تامین‌اجتماعی و شستا برود و باید منتظر ماند و دید گزارش مجلس نهم چه حقایقی را روشن می‌سازد و پیگیری دستگاه قضا درخصوص متخلفان تامین‌اجتماعی که اموال 35‌میلیون از جمعیت ضعیف و آسیب‌دیده کشور را وسیله بذل و بخشش و پله‌ای برای بالارفتن کردند به کجا می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha