یک متخصص بیماری‌های عفونی، با بیان اینکه خورن غذا و آب آلوده از راه‌های اصلی انتقال وبا است، تاکید کرد: عدم شستن دست ها پس از رفتن به دستشویی و تماس دست با مواد غذایی موجب انتقال وبا به دیگران می شود. آب‌های شرب مخلوط به آب فاضلاب و آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب که در جنوب شهر تهران به کرات شاهد آن هستیم نیز از دیگر راه های انتقال وبا در کشورمان است.

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی، با بیان اینکه خورن غذا و آب آلوده از راه‌های اصلی انتقال وبا است، تاکید کرد: عدم شستن دست ها پس از رفتن به دستشویی و تماس دست با مواد غذایی موجب انتقال وبا به دیگران می شود. آب‌های شرب مخلوط به آب فاضلاب و آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب که در جنوب شهر تهران به کرات شاهد آن هستیم نیز از دیگر راه های انتقال وبا در کشورمان است.

دکتر حمید عمادی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به راه‌های عمده انتقال وبا در بین افراد گفت: خورن غذا و آب آلوده از راه‌های اصلی انتقال وبا است. بیماری وبا از راه دهانی یا مدفوع منتقل می شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه عدم رعایت بهداشت فردی عامل دیگر انتقال وبا است، افزود: عدم شستن دست ها پس از رفتن به دستشویی و تماس دست با مواد غذایی موجب انتقال وبا به دیگران می شود. آب‌های شرب مخلوط به آب فاضلاب و آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب که در جنوب شهر تهران به کرات شاهد آن هستیم نیز از دیگر راه های انتقال وبا در کشورمان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه شیوع وبا در اواخر تابستان و اوایل پاییز در کشورمان اتفاق می افتد، تصریح کرد: وبا در کشورمان یک بیماری آندمیک است، هر ساله در این زمان خاص بستر آن در ایران فراهم است که البته با رعایت بهداشت فردی، می توان کم تر شاهد آن باشیم.

وی افراد را به رعایت نکات بهداشتی توصیه کرد و با اشاره به بروزعلایم وبا گفت: اسهال آبکی، استفراغ و گرفتگی ماهیچه از علایم عمده بروز وبا است. بدن افراد مبتلا به وبا دچار کم آبی شدید می شوند، بنابراین افراد باید در این حالت مایعات فراوان بنوشند، تا جایگزین آب از دست رفته باشد.

انتقال وبا از زائران حج در این فصل، نادر است


دکتر عمادی با اشاره به اینکه با توجه به سفر زائران به حج در این ایام سال، نگرانی افراد درخصوص شیوع و انتقال وبا درایران بیشتر می شود، اظهار داشت: شیوع وبا در مناطق گرمسیر و اوج گرما کمتر دیده می شود، بنابراین با توجه به گرم بودن بیش از اندازه کشور عربستان، این بیماری به ندرت از طریق زائران انتقال می یابد. همچنین براساس برنامه های منظم ارایه شده از سوی سازمان حج و زیارت کشورمان، زائران خود حق رفتن به مراکز خرید مواد غذایی را ندارند. مسوولین هم نظارت کافی بر طبخ غذا دارند.

تنها یک وزارتخانه مسوول ریشه کن کردن وبا در کشور نیست


وی با بیان اینکه شیوع وبا در کشورهایی همچون پاکستان و افغانستان به دلیل عدم رعایت نکات بهداشت بسیار زیاد است، افزود: آن دسته از افراد که در مرزهای این دو کشور دررفت وآمد هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری وبا قرار دارند.

این متخصص بیماری های عفونی، در پایان با اشاره به اینکه تنها یک وزراتخانه مسوول از بین بردن وبا در کشور نیست، توصیه کرد: مسوولین باید درصدد دفع آب های فاضلاب از آب شرب باشند. مشکلات اجرایی و نظارتی فراوانی در خصوص علل عمده شیوع وبا در کشور احساس می شود که تنها یک وزارتخانه مسوول این مشکل نیست بلکه سازمان آب و فاضلاب، شهرداری، وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت، وزرات مسکن و شهرسازی در شیوع و پیشگیری آن دخیل و موثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha