سلامت نیوز : یک ارتوپد گفت: پوکی استخوان در زمان سالمندی یکی از مهمترین علامت‌های شکسته شدن استخوان است.

عبدالحسین مهدی‌نسب در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: شایع‌ترین محل شکستگی در افراد سالمند در نتیجه پوکی استخوان، انتهای مچ دست، ستون مهره‌ها و لگن است. هر چقدر سن بیشتر شود، احتمال بروز پوکی استخوان و شکسته شدن آن افزایش می یابد که این یکی از مشکلات عمده سالمندان است.

وی ادامه داد: ضعف عضلات در هنگام سالمندی از دیگر مشکلات آن‌ها است. هنگامی که عضلات سالمندان ضعیف می شود، توانایی و قدرت نگهداری بدن کم می شود و سریع به زمین می خورند و پس از خوردن به زمین، دچار شکستگی استخوان می شوند.

این ارتوپد افزود: از دیگر مشکلات افراد سالمند دردهای استخوانی و مفاصل است که به دلایل ضعیف شدن، نرم شدن و پوکی استخوان ایجاد می شود.

مهدی‌نسب بیان کرد: افراد سالمند باید هنگامی که در حالت نشسته هستند، عضلات ران و لگن خود را حرکت دهند تا یک مقدار عضلات آن‌ها بیشتر تحرک داشته باشد و از وسایل محافظت‌ کننده مانند دستشویی‌های فرنگی و صندلی استفاده کنند تا فشار روی مفصل آن‌ها کم شود.

وی عنوان کرد: ضعف عضلات را می توان با ورزش و سفت و شل کردن آنها رفع کرد. همچنین با نرمش‌های عضلانی درجا، پاهای خود را حرکت دهند تا با پیشگیری از ضعف عضلات آنها از افتادنشان به زمین جلوگیری شود.

این ارتوپد خاطرنشان کرد: به غیر از مشکلات عضلانی و استخوانی، مساله دیگری که در طب سالمندان وجود دارد مشکلات روحی و روانی است که در نتیجه پوکی استخوان ایجاد می‌شود که در صورت توجه بیشتر خانواده‌ها به آن‌ها، رفع می‌شود.

مهدی‌نسب بیان کرد: افراد سالمند در این دوران دچار مشکلاتی هستند که خانواده‌ها باید مراقب آن‌ها باشند. توصیه می‌شود که سالمندان در هنگام راه رفتن از عصاهای چهارپایه استفاده کنند تا به مفاصل آن‌ها فشاری وارد نشود. همچنین از داروهای تقویت‌ کننده استخوان و مفصل استفاده کنند و با توجه به این که مصرف لبنیات تراکم طبیعی و بهتری به استخوان‌های افراد سالمند می‌دهد، توصیه می‌شود از این ماده هم بیشتر استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha