شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 83892

سلامت نیوز : یک متخصص پوست گفت: عارضه پیسی یا ویتیلیگو، نوعی بیماری پوستی است که در نتیجه فعالیت سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست ایجاد می‌شود.

محمد امیدیان در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: افراد به صورت ارثی مبتلا به این بیماری می‌شوند و در پی آن، لکه‌های سفیدرنگی در بدن آنها ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری پیسی بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد ولی می‌تواند در هر سنی دیده شود.

این متخصص پوست افزود: همچنین این بیماری می‌تواند هم به صورت موضعی و هم به صورت منتشر ایجاد شود. هنگامی که پیسی آغاز شد، می‌تواند در حالت موضعی باقی بماند یا ممکن است در بدن پیشرفت کند و کل بدن و حتی موی سر بیمار را سفید کند.

امیدیان گفت: علت این بیماری ارثی نامشخص است و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. هرچند پیسی می‌تواند خود به خود رفع شود ولی در همه موارد این گونه نیست و ممکن است بیماری پیشرفت کرده و کل بدن سفید شود که در این صورت احتمال این‌ که پوست بدن به حالت نخست برگردد، کم است.

وی اظهار کرد: همچنین اگر بدن زخم شود و این زخم در جایی که هنوز سفید نشده، ایجاد شود در نهایت آن قسمت نیز حالت سفیدی به خود می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره شیوه درمان بیماری پیسی گفت: درمان این بیماری به صورت موضعی، خوراکی، تزریقی و اشعه‌درمانی است. مصرف دارو به جای لکه سفید در بدن بستگی دارد. البته پیش‌درمان این بیماری به صورت موضعی است و برای افرادی که لکه‌های سفید در آنها منتشر باشد، داروی خوراکی تجویز می‌شود و درمان آن نیز در طولانی‌مدت انجام می‌شود.

امیدیان ادامه داد: درمان پیسی در صورتی که اگر منطقه سفید پوست محدود باشد به صورت موضعی و اگر گسترده بود، به شکل خوراکی یا تزریقی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: افراد دچار پیسی نباید زیر نور آفتاب بروند زیرا هر منطقه‌ای از بدن که سفید شده است ممکن است با برخورد با نور آفتاب، دچار سوختگی شود و این آفتاب‌ سوختگی در آینده موجب سرطان پوست می‌شود.

این متخصص پوست اظهار کرد: شایع‌ترین مناطق بدن که دچار پیسی می‌شوند مناطقی است که بیشتر در معرض نور و ضربه هستند مانند صورت، دست‌ها، پاها، بازوها، دور دهان، زانوها، آرنج‌ها و دستگاه تناسلی.

وی توصیه کرد: بیماران مبتلا به پیسی از رفتن زیر نور آفتاب خودداری و از ضدآفتاب‌ها استفاده کنند. همچنین افراد در صورت مشاهده لکه‌های سفید در پوست باید حتما به پزشک مراجعه کنند تا درمان برای آنها آغاز شود. این افراد باید از ضربه دیدن جاهای سفید بدن جلوگیری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: هیچ‌گونه رژیم غذایی برای افراد دچار بیماری پیسی در نظر گرفته نشده است و شیوع این بیماری نیز تنها ارثی بوده و واگیردار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha