سلامت نیوز : رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان مفید به ماجرای مسمومیت چند کودک به دنبال بلع اشتباه مایع لوله‌بازکن اشاره کرد و ضمن بررسی سازوکار مسمومیت با ترکیبات قلیایی به کار رفته در مواد شوینده، بر ضرورت آموزش و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در زمینه چگونگی نگهداری از این محلول‌ها در منزل تاکید کرد.

دکتر محسن روز رخ در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه کودکان از بدو تولد تا اوایل نوجوانی می‌توانند مسمومیت‌های گوناگونی را پشت سر بگذارنند که مسمومیت‌ با دارو، نفت، مواد سوزاننده و مواد شوینده از جمله آن‌هاست، عنوان کرد: کودکان زیر سه سال بیش از سایر افراد در معرض مسمومیت با مواد شوینده هستند.

وی ادامه داد: کودکان در این سن علاقه‌ دارند به سمت وسایل مختلف حرکت کنند و با کنجکاوی که دارند همه آن‌ها را امتحان کنند، قطعا مایعات شوینده نیز از این کنجکاوی کودکان در امان نیستند و ممکن است به اشتباه مواد شوینده را به جای مایعات سر بکشند.

روز رخ با بیان اینکه شوینده‌ها محتویات اسیدی یا قلیایی دارند که تمیزکننده سرویس‌های بهداشتی و ظروف معمولا حاوی ترکیبات قلیایی هستند، گفت: میزان آسیب رساندن مواد قلیایی به نسج بدن بسیار شدیدتر است.

رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان مفید افزود: یک علت مشاهده شدت بالای صدمات پس از مصرف مواد شوینده توسط کودکان این است که ترکیبات قلیایی بو، طعم و مزه خاصی ندارد و کودک آن را احساس نمی‌کند. به همین خاطر ممکن است حجم زیادی از مایع شوینده را ببلعد.

وی افزود: به علت قلیایی بودن نسج بدن، شدت آسیبی که ترکیبات قلیایی ایجاد می‌کنند بسیار شدیدتر است. اما چون ترکیبات اسیدی تلخ و تند و زننده‌اند و فرد به محض ورود به دهان آن را متوجه می‌شود، معمولا آسیب ناشی از اسیدها به شدت مواد قلیایی نیست.

روز رخ افزود: متاسفانه اکثر مواد رایج و شایعی که در شوینده‌های ما به کار می‌روند، حاوی سود سوزآور یا هیدروکسید پتاسیم هستند که قدرت تخریبی بالایی برای بدن دارند. البته اداره استاندارد برای جلوگیری از خطر در برخی شوینده‌ها سعی می‌کند از میزان قدرت شوینده‌ها بکاهد.

وی با بیان اینکه این ضایعات در کشورهای پیشرفته هم اتفاق می‌افتد، گفت: البته در این کشورها سعی کرده‌اند از برچسب‌های ویژه استفاده کنند و برنامه‌های آموزشی متعدد برای خانواده‌ها برگزار کنند. علاوه بر این درهای قوطی‌های مواد شوینده بویژه موادی چون لوله‌بازکن‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که به راحتی توسط کودک قابل بازگشایی نباشد. رنگ این قوطی‌ها معمولا جذابیتی برای کودک ندارد و علاوه بر این فروش این مواد در برخی کشورها به صورت آزاد، به راحتی میسر نیست.

زجر مسمومیت با مواد شوینده تا پایان عمر همراه کودک است

رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان مفید با اشاره به ضرورت آموزش به خانواده‌ها در خصوص چگونگی استفاده و نگهداری از این محلول‌ها، گفت: کودک مسموم زجر فراوانی متحمل خواهد شد و ناچار است تا پایان عمر حتی برای هر بار بلعیدن چیزی، درد بکشد.

وی ادامه داد: هرچند آمار مسمومیت‌ها بالا نیست، اما گرفتاری یک کودک هم، او و خانواده‌اش را متحمل رنج بسیار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha