شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 83901

سلامت نیوز : رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت گفت: 62درصد سکته های مغزی فشارخون بالا ناشی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر طاهره سماوات در همایش راهکارهای ارتقاء سلامت و چالش ها با محوریت فشار خون بالا که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد اظهارداشت: هرچه سن افراد افزایش یابد، احتمال ابتلا به بیماری فشارخون بالا نیز افزایش می یابد.

وی ادامه داد: 95 درصد فشارخون ها در گروه فشارخون اولیه و 5 درصد فشارخونها نیز در گروه فشار خون ثانویه قرار دارد.

رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت افزود: مصرف نمک، دیابت، چاقی، شرایط اقتصادی و نوع زندگی در ایجاد فشارخون بالای اولیه و عوامل استرس زا، تحریکات دردناک، دمای سرد و مصرف دخانیات نیز در ابتلا به فشارخون ثانویه نقش اساسی دارد.

سماوات با اشاره به اینکه 62درصد سکته های مغزی ناشی از فشارخون بالا صورت می گیرد گفت: از هر چهار نفر، یک نفر به این بیماری مبتلاست.

وی تصریح کرد:17.4 درصد افراد بین سنین 15 تا 64 سال دچار فشارخون هستند، که با توجه به افزایش سن جمعیت جوان، پیش بینی می شود در آینده شیوع فشار خون در جامعه به بیش از 65درصد برسد.

رئیس اداره سلامت قلب و عروق وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تا زمانی که رفتارهای مردم و شیوه زندگی آنان تغییر نیابد، در اهداف خود جهت کاهش و یا پیشگیری از بیماری فشار خون بالا، موفق نخواهیم شد.

سماوات ادامه داد: در صورتی که دو میلیمتر فشار خون را با کاهش مصرف نمک، پایین بیاوریم، می توانیم از مرگ 14هزار نفر جلوگیری کنیم.

وی اظهارداشت: کاهش سرانه مصرف نمک، افزایش پتاسیم با افزایش مصرف میوه وسبزی ،کنترل وزن و عدم مصرف دخانیات از مهمترین راه های پیشگیری و کنترل بیماری پرفشارخونی محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha