سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: با افزایش سن سالمندان، دستگاه های بدن فرسوده می شوند که در این زمان باید به وضعیت تغذیه ای مناسب این افراد توجه شود.

مجید کاراندیش در گفتگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: با افزایش سن، سیستم بینایی، چشایی، شنوایی، گوارشی، سیستم ایمنی و اسکلت سالمندان به مرور فرسوده می شود و ضمن آن، مشکلات ارتوپدی نیز به وجود می آید. همه این موارد با تغذیه سالمندان در ارتباط است و با تغذیه مناسب، این مشکلات کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: تعذیه صحیح برای سالمندان به صورتی است که نیازهای آنها را با کیفیت مناسب و به شکل قابل قبولی برای آنها فراهم کند.

این متخصص تغدیه افزود: نخست باید مشکلات تندرسی بدن افراد سالمند در رژیم غذایی رعایت شود، به طور مثال بهداشت دهان و دندان باید در نظر گرفته شود و بافت غذا باید به گونه‌ای تهیه شود که اگر فرد سالمند مشکلات دندانی داشته باشد بتواند غذای کافی دریافت کند. همچنین مواد مغذی آنتی اکسیدان‌ها که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند باید به اندازه کافی مصرف شود؛ عمده این ترکیبات در میوه‌ و سبزیجات وجود دارد.

کاراندیش عنوان کرد: یکی از مهم ترین موارد سلامت سالمندان توجه به مصرف آب کافی در این سنین است زیرا در سالمندی ممکن است احساس تشنگی به خوبی عمل نکند و فرد احساس تشنگی کافی نداشته باشد و در نهایت دچار کم‌آبی و عوارض پس از آن ‌شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، بدن سالمندان باید آب و مایعات کافی دریافت کند.

وی یادآور شد: سالمندان باید به فعالیت بدنی خود توجه کنند و با در نظر گرفتن مسایل ایمنی، پیاده‌روی و فعالیت تحرک روزانه داشته باشند.

این متخصص تغدیه خاطرنشان کرد: همچنین این افراد از مصرف ادویه‌ها و غذاهای شور تا حد امکان خودداری کنند.

وی تصریح کرد: سالمندان از نظر روانشناسی دارای رفتارها و عاداتی هستند که حتی اگر نادرست باشند تغییر آن کار آسانی نیست. به این ترتیب، اگر سالمند از نظر تغذیه‌ای عادات نادرستی داشته باشد، باید با صبر و حوصله و به آرامی این عادتهای نادرست را اصلاح کنیم.

کاراندیش بیان کرد: برخی از سالمندان به دلایل مسایل روحی و مشکلات اقتصادی ممکن است دچار بی‌اشتهایی شوند که در این هنگام اطرافیان و خانواده باید آنها را از نظر روحی پشتیبانی کنند.

وی افزود: همچنین در برخی دیگر ممکن است به دلایل مشکلات گوارشی، ویتامین B12 در بدن فرد سالمند به اندازه کافی جذب نشود که در این صورت لازم است با تجویز متخصصین تغذیه یا پزشکان، مکملهای غذایی مصرف کنند.

این متخصص تغذیه گفت: تغذیه سالم شالوده تندرستی در لحظه لحظه عمر است پس لازم است توصیه های سلامتی را در هر سنی جدی بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha