سلامت نیوز : وزیر محترم بهداشت اعلام كرد كه با هزینه‌های سرسام‌آور درمان هر ساله 7درصد از بیماران یا خانواده‌های آنها زیرخط فقر می‌روند و این اظهارنظر بسیار درست است. چون در بخش‌های زیادی در حوزه سلامت كاستی‌ها و ایرادات اساسی وجود دارد. مثلا بیمارستان‌های دولتی وظیفه دارند، عدالت اجتماعی جامعه را تامین ‌كنند. این بیمارستان‌ها باید فضایی را ایجاد كنند كه افرادی كه دسترسی به جای دیگر نداشته باشند، بتوانند به راحتی از خدمات درمانی استفاده كنند. دولت نیز در این راستا باید توانایی تامین درمان پایه را برای همه اقشار جامعه داشته باشد. چرا كه همه مردم باید بیمه پایه داشته باشند. بیمارستان‌های دولتی نیز باید بیمه پایه را پوشش دهند.چون بیمارستان‌های دولتی وظیفه دارند كه بیمارانی كه بستری معمولی (به جز بیمه‌های تكمیلی) هستند را با حداقل هزینه درمان كرده و خدمتی كه ضروری است را ارائه كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ از طرف دیگر تعرفه‌های امروز جامعه بهداشت و درمان واقعی نیست و باید اصلاح شود. بیمه‌ها پوشش خوبی در بخش خصوصی هم ندارند. درصد كمی از ویزیت را بیمه‌ها پوشش می‌دهند، اكثر هزینه‌ها را مردم متقبل می‌شود، به همین دلیل هزینه‌های بالایی را باید پرداخت كنند و هزینه‌های درمان افزایش پیدا می‌كند. چیز دیگری كه امروز باب شده پول خارج از تعرفه‌ای است كه توسط برخی به اصطلاح پزشكان یا بیمارستان‌ها دریافت می‌شود و این خلاف قانون است. به همین دلیل به نظر می‌رسد اگر تعرفه‌ها را كه واقعی كنیم هیچ فردی به هیچ عنوان نمی‌تواند تعرفه خارج از تعرفه معمول را بگیرد. حتی در بیمارستان‌های خصوصی با وجود تعرفه‌های خوب گاهی دیده می‌شود كه آن را رعایت نمی‌كنند و خارج از تعرفه ممكن است برای بیمار هزینه‌هایی تحمیل شود.

نكته آخری كه در رابطه با افزایش هزینه‌های درمان عرض كنم مربوط به بسط بیمه‌ها در طول و هم در عرض است. به این معنا كه بیمه‌ها باید وسعت زیادی داشته و بتوانند تمام افراد جامعه را تحت پوشش خود قرار دهند. همچنین اگر عمق بیمه زیاد شود می‌تواند خدمات بیشتری را پوشش دهد و عدالت مندتر باشد. البته در حوزه عدالت در این چند ماه بخصوص در بخش دارویی شاهد اقدامات خوبی از طرف وزارت بهداشت و درمان بودیم. مثلا وقتی دلار از 1226 تومان به بالای دو هزار تومان افزایش پیدا كرد، قیمت‌ها افزایش پیدا كرد اما با سهم یارانه‌ای كه در بودجه گذاشته شده باعث شد داروها با قیمت معقول‌تری به دست بیماران برسد. اینجا بیمه‌ها هم باید جدی‌تر وارد كارزار شوند تا در نهایت اتفاقی در حوزه سلامت بیفتد كه بیمار به غیر از درد درمان با دردهای دیگری درگیر نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha