سلامت نیوز : یک کارشناس ارشد داروسازی در خراسان جنوبی گفت: ژلوفن جزء دسته داروهای ضد التهایی غیرکورتونی است که متاسفانه مصرف خودسرانه آن به شدت رواج پیدا کرده است.

سمانه سورگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، توضیح داد: ژلوفن برای کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی، دندان درد، درد عضلانی، سردرد از جمله میگرن، آرتریتروماتوئید و درد قاعدگی استفاده می­‌شود.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا به آسم، فشار خون، زخم معده، ناراحتی­‌های خونی مثل هموفیلی و مشکلات انعقادی باید از خوردن داروی ژلوفن پرهیز کنند. افرادی که داروهای آنتی دیابتیک استفاده می­‌کنند نباید ژلوفن بخورند، چرا که ژلوفن باعث افزایش اثر ضد قند داروها می­‌شود و افت ناگهانی قند و بروز شوک را به همراه دارد.

سورگی خاطرنشان کرد: دیگر عوارض مصرف خودسرانه این قرص، شامل اختلالات پوستی، اختلالات بینایی، تنگی نفس، افسردگی یا تغییرات رفتاری، اختلالات شنوایی، بی حسی یا ضعف در دست‌ها و پاها، احساس خستگی، اختلالات ادراری و افزایش وزن، درد و سوزش معده است.

این کارشناس ارشد داروسازی با بیان این‌که ژلوفن به کبد صدمه می­‌زند، افزود: این دارو­ در کبد متابولیزه می­‌شود تا قابلیت جذب داشته باشد، بنابراین مصرف زیاد آن به کبد فشار می­‌آورد و به بخش بدن آسیب می‌­رساند.

سورگی عنوان کرد: مصرف این دارو باعث بروز اختلالات جنینی می­‌شود. مصرف ژلوفن در سه ماه اول دوران بارداری مجاز است ولی مصرف آن در سه ماه آخر بارداری ممنوع است. 

جوابیه شرکت داروسازی دانا

لازم به ذکر است پس از انتشار خبر فوق، مسئول فنی و معاون کیفیت شرکت داروسازی دانا طی مصاحبه ای با خبرنگار سلامت نیوز با اظهار تاسف از اطلاع رسانی ناقص در مورد عوارض مسکن های حاوی ماده اولیه "ایبوپروفن" در خبرگزاری ایسنا تاکید کرد: ممکن است با چنین خبری بیمار تصور کند اگر مسکن های دیگری را مصرف کند عوارضی برای وی نخواهد داشت و تنها با مصرف مسکن "ژلوفن" دچار عوارض می شود در حالی که تمامی مسکن هایی که ماده اولیه آنها ایبوپروفن است در صورت مصرف خودسرانه می تواند عوارضی را داشته باشد.

دکتر رضا جلالی میلانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« در بازار دارویی نزدیک به 14 داروی مسکن با ماده اولیه ایبوپروفن تولید می شوند که ژلوفن یکی از آنهاست و مسکن های دیگری که ماده اولیه آن ایبوپروفن است شامل داروهای ژلوپین، ادویفن، نوافن، مگافن، آسیفن، ادویل و خود قرص ایبوپروفن و ... است.»


وی با بیان اینکه "ژلوفن" یک محصول ژنریک نیست، گفت:« متاسفانه مصاحبه ای که درباره ژلوفن شده است اطلاع رسانی آن بسیار ناقص است و تنها باعث ضربه به برند ژلوفن می شود و در حالی اطلاع رسانی کامل می شود که ذکر شود تمام مسکن هایی که ماده اولیه ایبوپروفن دارند می تواند عوارضی را داشته باشد و مناسب است که خودسرانه مصرف نشود.»


مسئول فنی و معاون کیفیت شرکت داروسازی دانا تاکید کرد:«  ممکن است با چنین خبری بیمار تصور کند اگر مسکن های دیگری را مصرف کند عوارضی برای وی نخواهد داشت و تنها با مصرف مسکن "ژلوفن" دچار عوارض می شوند در حالی که تمامی مسکن هایی که ماده اولیه آنها ایبوپروفن است در صورت مصرف خودسرانه می تواند عوارضی را داشته باشد. در بروشور داروی ژلوفن تمامی عوارض مصرف آن ذکر شده است و این مسئله تازگی ندارد و ممکن است این به اذهان خطور کند که ژلوفن داروی جدیدی است که به بازار آمده و عوارض آن ناشناخته بوده لذا در مصاحبه ای به ذکر عوارض آن پرداخته شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فهیمه ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    1 0
    عالی بود ممنون