شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 83960

سلامت نیوز : نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد بیماری طاعون که در قرون وسطی نیمی از اروپا را فرا گرفته بود، همچنان در برخی نقاط جهان قربانی می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اگرچه بیماری طاعون اکنون در اروپا نادر است اما طی دهه گذشته در کنگو بیش از 10 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و نمونه‌هایی از ابتلا به آن نیز در آمریکا مشاهده شده است.

بیماری طاعون قرن‌ها در بیابان «گبی» چین نهفته بود اما در دهه 1300 مجددا و با شدت بسیار ظاهر شد و از طریق مسیرهای تجاری از آسیا به اروپا منتقل شده و میلیون‌ها قربانی برجای گذاشت.

این بیماری در قرون وسطی با کک‌های موجود بر روی بدن موش‌ها به انسان منتقل می‌شد. در پایان دهه 1500 بین یک سوم تا نیمی از جمعیت اروپا بر اثر طاعون سیاه جان خود را از دست دادند. حتی در دهه 1900 بیماری طاعون همچنان میلیون‌ها قربانی گرفت اما از آن زمان به بعد و با بهبود شرایط بهداشتی و نظافت فردی در شهرها و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، این بیماری در گروه بیماری‌های نادر قرار گرفت.

هرچند طبق مطالعات جدید که در خلال سال‌های 2000 و 2009 میلادی در سراسر جهان انجام شده، بیش از 20 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. افراد از طریق مصرف گوشت آلوده شتر و جوندگان به طاعون گرفتار شده‌اند.

بیشترین آمار مبتلایان به طاعون در کشورهای آفریقایی از جمله کنگو، ماداگاسکار و زامبیا بوده است. همچنین در این بازه زمانی 56 نفر در آمریکا به طاعون مبتلا شده‌اند و از این میان هفت نفر جان خود را از دست دادند.

به رغم پیشرفت‌هایی که بشر داشته همچنان بیماری طاعون به خصوص در کشورهای آفریقایی که گرفتار فقر و ناآرامی‌های داخلی هستند در میان مردم شایع است و در صورت عدم مراقبت‌های درمانی می‌تواند به مرگ افراد منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha