سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون با اشاره به کمبودهای فصلی خون، از اقدامات انجام شده در جهت برنامه‌ریزی برای ذخیره خون در کشور خبر داد.

دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به کمبودهای فصلی خون و با بیان این که کمبود فصلی خون در تمام دنیا رایج است، گفت: این امر به دلیل آن است که مبنای کار انتقال خون به اهدا‌کنندگان خون بازمی‌گردد. در شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روندی در فرآیند اهدای خون به وجود می‌آید و جمعیت داوطلبان اهدای خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در این باره ادامه داد: به عنوان مثال ما به طور سنتی همواره در تابستان با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه بوده‌ایم. علت آن است که با گرم شدن هوا تمایل به مراجعه به واحدهای اهدای خون کاهش و از طرفی هم مسافرت‌ها افزایش می‌یابد. این کمبود فصلی تقریبا گریبانگیر همه جای دنیاست.

پورفتح‌الله در این باره افزود: از طرف دیگر نمی‌توان خون را به صورت درازمدت نگهداری کرد به ویژه آن که پلاکت تنها سه تا چهار روز و گلبول قرمز حداکثر 21 روز زمان نگهداری دارد. به همین دلیل همواره در مقاطعی با بحران خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم. البته بی‌تردید این امور باید مدیریت شده و تلاش شود که این بحران‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد. طبعا در چنین مواردی باید همکاری متقابلی میان مصرف‌کننده و سازمان انتقال خون وجود داشته باشد. همکاران پزشک باید بدانند در فصل‌هایی که ما دچار بحران می‌شویم باید خون و فرآورده‌های خونی را مدیریت کنند.

رییس سازمان انتقال خون گفت: امیدواریم با رفع پاره‌ای از مشکلات در سازمان انتقال خون و همچنین با برنامه‌ریزی، اجازه ندهیم که وارد چنین بحران‌هایی شویم. در این زمینه در سازمان انتقال خون در حال برنامه‌ریزی هستیم. کارهای خوبی هم انجام شده که ذخیره خون را در کشور برنامه‌ریزی کنیم و بتوانیم در استان‌هایی که به خط قرمز تعریفی سازمان می‌رسند، زودتر هشدار دهیم. البته رسانه‌ها نیز در زمینه اطلاع رسانی نقش مهمی برعهده دارند.

وی همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر کمبود گروه‌های خونی منفی برای برخی بیماران از جمله بیماران کلیوی، گفت: در زمان بحران و کمبود خون و فرآورده‌های خونی، جایگاهی که بیشتر از همه تاثیر می‌پذیرد، گروه‌های منفی خونی است؛ چرا که تعداد اهداکنندگان با خون منفی کمتر است اما در این زمینه هم می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

رییس سازمان انتقال خون در این باره گفت: لازم است در زمینه اهدای خون افراد دارای گروه‌های خونی منفی فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد. باید ادبیات اهدای خون نهادینه شود تا بتوانیم بحران‌ها را طی کنیم و به این ترتیب در زمینه خون و فرآورده‌های خونی اصلا وارد فاز بحران نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha