سلامت نیوز : وزیر بهداشت پوشش حمایتی دولت در امر سلامت را بسیار ضعیف خواند و ابراز امیدواری کرد که در دولت یازدهم تصمیم‌های جدی در این زمینه گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم و معارفه معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بر اهمیت پژوهش و نقش آن در ارتقای کشور اشاره کرد و گفت: نجات کشور و رهایی آن از وابستگی در گرو علم و تحقیق است. تحقیق نیز ضد تقلید است. همه باور داریم که صرف‌نظر از تمام هیاهوها، بالاخره این محققان و عالمان هستند که می‌توانند به پیشرفت و استقلال کشور کمک کنند. کشور در این زمینه غنی است.

وی با اشاره به رتبه علمی کشور در دنیا، افزود: با تمام گرفتاری‌هایی که در چند دهه گذشته بر ایمان ایجاد کرده‌اند، اما موقعیت علمی کشور در دنیا بسیار ارزشمند است؛ به طوری که پزشکی کشور از جایگاه نوزدهم در دنیا برخوردار است. هر چند که حق دانشمندان و ملت ایران بیشتر از اینهاست.

وزیر بهداشت افزود: با وجود اجحافی که در حق پزشکی کشور شده است، اما حداقل 30 درصد تحقیقات کشور متعلق به گروه پزشکی است. همچنین حدود 27 درصد مقالات خاورمیانه مربوط به گروه‌های پزشکی ایران است. هر چند به ظاهر بخش خصوصی در پژوهش‌ها کمرنگ است. اما عمده پژوهش کشور بر عهده خود پزشکان بوده است. در مقایسه بخش مهندسی کشور با بخش پزشکی، مشاهده می‌کنیم که پزشکی کشور بسیار بروزتر از همکاران در وزارت علوم است. عمده این بار را نیز خود پزشکان بر دوش کشیده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی در این باره ادامه داد: در بحث پژوهش عمدتا بدون آنکه ما کمک شایسته‌ای به محققان کرده باشیم، خود پزشکان گام‌های بسیار موثری را برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه دو ماموریت را وظیفه اصلی دولت می‌دانیم، ادامه داد: رسیدگی به معیشت مردم و پیگیری تولید علم، دو ماموریت اصلی در دولت است و فکر می‌کنم در وزارتخانه ما در طی این چهل و چند روز، این دو هدف را به درستی تعقیب کرده‌ایم.

وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه سهم سلامت از درآمد کشور را مطالبه می‌کنیم، افزود: در هر مجلسی که حاضر شدیم، حق و سهم سلامت را طلب کردیم. چرا که سلامت با امنیت گره خورده است و مطالبات مردم در این حوزه بسیار زیاد و البته به حق است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: پرسش دولت از نظر حمایتی در بحث سلامت بسیار ضعیف است. امیدواریم در دولت یازدهم تصمیم‌های جدی در این باره گرفته شود تا بتوانیم خدمات بهتری را در بخش دولتی ارائه دهیم و همچنین در راستای کاهش تصدی‌گری دولت، بتوانیم زمینه‌های فعالیت بهتر بخش خصوصی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در دوره فعلی وزارت بهداشت، پژوهش‌ها باید هدفمند بوده و به کیفیت توجه بیشتری شود. اما نباید اجازه داد که رشد کمی، کاهش یابد. این امر در خودباوری ملی و پژوهش‌گران جوان بسیار موثر است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: فناوری از پژوهش جدا نیست. به این منظور شورایی را تشکیل دادیم که مسئولیت آن با وزیر بهداشت است و معاونین مربوطه مانند معاون دارو، معاون توسعه، معاون آموزشی و پژوهشی و همچنین سازمان‌های مرتبط مانند سازمان انتقال خون و انستیتو پاستور در آن شورا حضور دارند تا بتوانیم با سرعت بیشتری در این راستا حرکت کنیم. انتظارمان از دولت و مجلس آن است که در راستای تحقق رسیدگی به معیشت مردم و همچنین تولید علم کمک کنند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه افزود: اگرچه اکنون اتفاق چشمگیری در کشور صورت نگرفته، اما مردم آرامش دارند و فکر می‌کنند که کشور با عقلانیت پیش می‌رود از اینکه از رای‌شان حراست می‌شود، شادمانند.

وی در این باره ادامه داد: هنوز عمر زیادی از حضور دولت تدبیر و امید نگذشته، سیاسیون باید خویشتن‌داری کنند چرا که می‌توان انتقادها را با تاخیر شروع کرد. بنابراین لازم است سیاسیون هم تدبیر به خرج دهند و اجازه ندهند که شادی مردم به یاس تبدیل شود.

وزیر بهداشت در عین حال گفت: قطعا کسانی که در مسیر خلاف حرکت کنند، در همان پازل بیگانگان قرار دارند. حق مردم است که شاد باشند و به همین دلیل از ما انتظار دارند که دستاوردهای جدیدی را ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha