سلامت نیوز : معاون جدید تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بودجه حوزه تحقیقات بسیار کم است بنابر این نیاز است که پزشکان شاخصی که مسئولان آنها را می‌شناسند به مجلس بروند، لابی کنند و منتظر بودجه نباشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رضا ملک‌زاده در مراسم تکریم و معارفه معاونان تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: نباید به صرف تعداد مقالات خود را راضی کنیم و مقالاتی را بنویسیم که کسی به آن مراجعه نکند و رفرنس ندهد.این نکته مثبتی نیست بلکه باید به سؤالات سلامت پاسخ دهیم.

وی افزود: می‌خواهیم برنامه پزشک خانواده را اجرا کنیم اما چرا نباید این برنامه را در بخشی از کشور ابتدا پایلوت کنیم و به روش صحیح و بدون اشکال آن را اجرا کنیم.

ملک‌زاده با اشاره به شبکه‌های بهداشت و درمان کشور گفت: متأسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی آن طور که باید نتوانسته‌اند از شبکه‌های بهداشت استفاده کنند که در آینده باید امکان بهره‌مندی از این شبکه‌ها را افزایش دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: هنوز نمی‌توانیم نیروهای شاخص را در کشور و در دانشگاه‌ها نگه‌داریم و بیشتر نگرانی ما این است که نیروی انسانی با کیفیتی خوب را برای آینده دانشگاه‌ها تربیت کنیم.

ملک‌زاده افزود: اگر 500 مرکز تحقیقاتی داریم نیازمند رهبری صحیح علمی هستیم و نیروهایی باید تربیت کنیم که بتوانند این مراکز را رهبری کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه تحقیقات به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که باید به هزار میلیارد تومان افزایش یابد. هر چند که در این زمینه باید واقع‌بین باشیم اما همچنان برای تحقیقات باید وقت بگذاریم مسئولان را توجیه کنیم و به قول غربی‌ها لابی‌ کنیم.

ملک‌زاده ادامه داد: نباید منتظر بودجه از سوی مجلس بمانیم بلکه مجموعه‌ای از پزشکان شاخص که مسئولان، آنها را می‌شناسند باید مرتب مشغول چانه‌زنی باشند تا از این طریق منابعی به دست بیاید و زیر ساخت‌های تحقیقاتت قوی شود.

ملک‌زاده گفت: معاونان تحقیقاتی یاد نگرفته‌اند که به مسئله پاسخ علمی دهند اما ما ارزیابی‌ها را رای این کار آغاز کرده‌ایم که منابع را برای این کار تأمین کنیم. به همین دلیل تعداد مقالات بیشتر شده اما بسیاری هم مقالات را کپی می‌کنند و اخلاق نشر را رعایت نمی‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تعداد زیادی مجلات داریم که نمی‌دانیم چه تعداد این مجلات را مطالعه می‌کنند بنابراین کیفیت را باید بالا ببریم و محصولی داشته باشیم که باعث ارتقاء سلامت می‌شود.

وی گفت: با امکانات موجود می‌توانیم بسیاری از خلاقیت‌ها را داشته باشیم که برای کشور سرمایه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha