سلامت نیوز : وزیر بهداشت با اعلام کاهش تصدی‌های وزارت بهداشت گفت: حمایت دولت از بخش سلامت در دولت‌های قبل ضعیف بوده و در این دولت افزایش می‌یابد، سلامت با امنیت گره خورده و استقلال کشور در گروه توسعه تحقیقات است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم و معارفه معاونان تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: نجات کشور از وابستگی در گرو علم و تحقیق است. تحقیق ضد تقلید است و سالهای زیادی را در این مسیر صرف کرده‌ایم و صرف‌نظر از هیاهوهای موجود در کشور در این مسیر حرکت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: محققان عالمانی هستند که به استقلال کشور کمک می‌کنند و کشور در این زمینه غنی است و رشد غیرقابل تصوری اتفاق افتاده و موقعیت علمی کشورمان بسیار ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: با همه گرفتاری‌هایی که برای ما ایجاد کرده است در دنیا رتبه 16 و در پزشکی رتبه بیستم را در دنیا کسب کرده‌ایم که البته حق ملت و دانشمندان ما بیش از این است و سالهای آینده باید به جایگاه‌های بهتری دست یابیم.

وزیر بهداشت گفت: با اجحافی که در حق پزشکی شده سهم ویژه‌ای داشته‌ایم به صورتی که 30 درصد از سهم تحقیقات کشور در حوزه پزشکی انجام شده و 27 درصد مقالات ما در منطقه خاورمیانه مربوط به گروه پزشکی است.

وی تصریح کرد: درست است که در ظاهر بخش خصوصی حضوری کمرنگ دارد اما عمده تحقیقات کشور بر عهده پزشکان بوده و زمانی که مهندسی را با پزشکی مقایسه کنیم پزشکان ما به روزتر عمل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: پزشکان به واسطه سفرهای علمی با وارد کردن تجهیزات و وسایل فاصله ما را با دنیا کم کرده‌اند.

وزیر بهداشت تأمین معیشت و تولید علم را وظیفه اصلی دولت دانست و گفت: این دو وظیفه به عنوان مأموریت در وزارت بهداشت نیز مطرح است. وزارت بهداشت این هدف را دنبال می‌کند و در بحث معیشت به دنبال اصلاح مدیریت است.

وی ادامه داد: با اصلاح مدیریت، بهره‌وری بهتر می‌شود و اقدام اولیه در این زمینه این است که افراد اقتصادی که با مدل‌های روز آشنایی دارند را بیاوریم و شوراهایی را با حضور افراد متخصص از مجلس و وزارت بهداشت فراهم کنیم تا بتوانیم جمعیت 400 هزار نفری وزارتخانه را در قالب واحدهای کوچک‌تر مدیریت کنیم.

وی افزود: باید به هیئت امنا اهمیت دهیم تا تصمیم‌ساز باشد و در عین حال اعتبارات سلامت را از بودجه مطالبه کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: معتقد هستیم سلامت با امنیت گره خورده و مطالبات مردم در حوزه سلامت زیاد و بحق است و پوشش دولت از نظر حمایتی تاکنون ضعیف بوده است.

وی گفت: امیدواریم در دولت یازدهم شاهد کاهش تصدی‌گری‌ها و حضور بخش خصوصی در حوزه سلامت باشیم.

هاشمی گفت: در حوزه تولید علم رشد کمّی خوب بوده اما در این دوره حتماً باید پژوهش‌ها کمّی‌نگر نباشد و به کیفیت هم نگاه شود.از سوی دیگر نباید رشد کمّی هم کند شود چرا که رشد کمّی به خودباوری و غرور ملی کمک می‌کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: فناوری از پژوهش جدا نیست به همین دلیل شورایی تشکیل می‌دهیم که با مسئولیت وزیر و با همکاری حوزه دارو توسعه، آموزش، پژوهش و سازمان‌های مرتبط مانند انتقال خون و انستیتو پاستور دستاورهای بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در امر معیشت و تولید علم از دولت می‌خواهیم کمک کند چرا که تأمین این مسائل باعث خوشحالی مردم می‌شود و اگر چه اتفاق چشمگیری نیفتاده امام مردم آرام است و فکر می‌کنند کشور با عقلانیت پیش می‌رود و از رأی‌ای که داده‌اند حراست می‌شود و به آینده امیدوارند.

هاشمی گفت: دولت جدید که دولت تدبیر و امید است امیدواریم با تدبیری که سیاستمداران در پیش می‌گیرند. انتقادها را برطرف کنند و  البته برخی‌ها خویشتنداری کنند چرا که انتقادها را می‌توان با خونسردی پیش برد. من فکر می‌کردم یک سال از طول عمر دولت طی شود و بعد انتقادها آغاز شود اما اکنون انتقادها خیلی سریع شده است.

وی ادامه داد: باید دولت تدبیر نسبت به این انتقادها تدبیر به خرج دهد تا امید مردم به یأس تبدیل نشود و کشوری که در خلاف جهت حرکت کنند بر پازل بیگانگان خواهند بود.

وزیر بهداشت گفت: این حق مردم است که شاد باشند و احساس کنند کشورشان در حال پیشرفت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha