سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران گفت: شکستگی‌های لگن و گردن ران در زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال به نسبت زیادی شایع شده ‌است که پس از شکستگی مچ دست، دومین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ غلامعلی عکاشه دبیر انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با ارائه توصیه‌هایی درباره حفاظت از سالمندان در برابر بروز مشکلات استخوانی گفت: شکستگی‌های لگن و گردن ران در زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال بیش ازپیش شایع  شده‌است.

عکاشه با بیان اینکه سالمندی در قرون و اعصار مختلف تعاریف متفاوتی داشته است و در علم پزشکی تعریف سالمندی از منظر فیزیولوژی و پاتولوژی بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: از این حیث مجموعه تخریب‌ سلول‌های بدنی و ناکارآمدی سلول‌های زنده و سلول‌های زنده‌ساز در بافتهای بدن را سالمندی می گویند.

وی افزود: اگر حدود 50 یا 70 سال پیش در ایران، به علت فقدان برخورداری از تغذیه مناسب، سطح بهداشت پایین یا فقدان پیشرفت علم پزشکی در همه جنبه‌ها نرخ امید به زندگی چندان بالا نبوده و افراد بین 55 تا60 سال و بالاتر سالمند محسوب می‌شدند، اما اکنون امید به زندگی افزایش یافته است که در زنان بالای 70 سال و در مردان به بالای 75 سال رسیده است.

این فوق تخصص ارتوپدی در ادامه به بررسی تأثیر افزایش سن بر استخوان‌ها و مفاصل پرداخت و اظهار کرد: سالمندی خود یکی از عوامل تسریع شکنندگی استخوان‌هاست.

وی ادامه داد: در واقع دو نوع سلول تحت عنوان سلول‌های زاینده و سلول‌های خورنده یا تخریب‌کننده در استخوان‌ها وجود دارد که در دهه های ابتدایی زندگی با یکدیگر در تعادل هستند.

متخصص ارتوپدی افزود: با گذر زمان، سلول‌های خورنده فعال شده و به تخریب استخوان‌ها منجر می‌شوند و اگر نتوانیم جلوی فعال شدن سلول‌‌‌‌های خورنده را گرفته یا سلول‌های زاینده را فعال‌تر کنیم، مشکلاتی رخ می‌دهد که پوکی استخوان از جمله آنهاست.

دبیر انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با بیان این مطلب که استخوان‌ها و مفاصلی که عضلاتشان ورزش و تحرک کمتری داشته ، زودتر دچار فرسودگی می‌شوند گفت: به همین خاطر است که معمولاً شکستگی لگن در افراد مسن به چشم می‌خورد.

عکاشه با توصیه به تقویت عضلات بدن برای جلوگیری از بروز شکستگی‌های استخوانی تأکید کرد: یک فرد سالمند و اطرافیانش باید مراقب باشند که وی هیچ گاه سقوط نکند و به زمین نخورد؛ علاوه بر آن، استانداردسازی محیط منازل و استفاده از عصا برای کنترل و تسلط بر بدن توسط خود سالمند لازم و ضروری است.

دبیر انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران اعلام کرد: شکستگی‌های لگن و گردن ران در زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال به نسبت زیادی شایع است و پس از شکستگی مچ دست، این موضع دومین محل شایعی است که شکستگی آن در میان سالمندان از آمار بالایی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بیست و یکمین کنگره  انجمن جراحان ارتوپدی  از 22 تا 26 مهر مصادف با 14 تا 18 اکتبر سال جاری به همت انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha