سلامت نیوز : فوق تخصص غدد کودکان گفت: بیشترین مشکل ناشی از کمبود هورمون رشد، کوتاهی قد است. کودکانی که دچار اختلال در هورمون رشد هستند اصلاً رشد نمی‌کنند یا رشدشان بسیار اندک است.

فاطمه سیاری‌فرد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: هورمون رشد هورمونی است که به طور طبیعی از غده هیپوفیز ترشح می‌شود و مهمترین عملکرد آن در کودکان افزایش رشد قدی با تأثیر بر روی صفحات رشد است.

فوق تخصص غدد کودکان گفت: نوزادان و کودکان باید طبق کارت مراقبت رشد، قد، وزن و دور سر کودک را بر اساس زمان‌بندی در مراکز بهداشتی و درمانی یا تحت نظر متخصص کودکان اندازه‌گیری کنند تا مشخص شود که کودک به اختلال در عملکرد رشد دچار نشده باشد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر در این اندازه‌گیری‌ها متوجه اختلال شویم، پزشک متخصص اطفال، کودک را به فوق تخصص غدد ارجاع داده تا کمبود هورمون کودک به واسطه دارو و درمان رفع شود.

سیاری‌فرد با بیان این مطلب که بیشترین مشکل ناشی از کمبود هورمون رشد، کوتاهی قد است گفت: کودکانی که دچار اختلال در هورمون رشد هستند اصلاً رشد نمی‌کنند یا رشدشان بسیار اندک است.

فوق تخصص غدد کودکان افزود: افزایش قد در هر سنی متفاوت است اما به طور معمول کودکان بعد از 3 سالگی تا قبل از سن بلوغ، باید سالیانه 5 تا 6 سانتی‌متر رشد قدی داشته باشند و کودکانی که ترشح هورمون رشد در آنها دچار اختلال است این 5 تا 6 سانتیمتر رشد را هم ندارند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در این دسته از کودکان، سایز کفش بزرگ نمی‌شود و ثابت می‌ماند و قد لباس‌های سال گذشته نیز کوتاه نمی‌شود و به راحتی می‌توان فهمید که کودک دچار اختلال در رشد شده است.

وی علت این اختلال را ژنتیک دانست و افزود: البته بعضی از نوزادانی که با پا به دنیا می‌آیند یا بعد از تولد دچار مشکلات تنفسی می‌شوند نیز به این بیماری دچار می‌شوند.

فوق تخصص غدد کودکان ادامه داد: همچنین ممکن است کودک سالم باشد اما به خاطر ضربه‌ای که به سرش خورده دچار این اختلال شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: خانواده‌ها دقت داشته باشند ممکن است کوتاهی قد ژنتیکی باشد و اصلاً ربطی به مشکلات و اختلال هورمون رشد نداشته باشد چرا که اگر خود پدر و مادر و بستگان کوتاه قد باشند مسلم است که فرزندشان نیز قد کوتاهی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha