بیماران عام، بیماران خاص (هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی) و بیماران صعب‌العلاج (ام اس و سرطانی) سه گروه بیماران تحت پوشش در کشور هستند، که کلیه هزینه‌های دارویی بیماران خاص رایگان شده است.

بیماران خاص داروهای خود را رایگان دریافت کنند/اعلام میزان هزینه داروهای کلیه بیماران
سلامت نیوز : مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه بیماران خاص باید داروهای خود را به صورت رایگان از داروخانه‌ها دریافت کنند، اظهارکرد: داروی بیماران خاص در سازمان تامین‌اجتماعی پیش از این نیز رایگان بوده است، اما از ابتدای تیرماه امسال به علت تغییر قیمت داروها، این موضوع با وقفه‌ای 45 روزه همراه شد.

دکترخلیل نوکهن اهوازی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه عملا سه گروه بیمار در کشور وجود دارد، گفت: بیماران عام، بیماران خاص (هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی) و بیماران صعب‌العلاج (ام اس و سرطانی) سه گروه بیماران تحت پوشش در کشور هستند، که کلیه هزینه‌های دارویی بیماران خاص رایگان شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی بیش از 2000 قلم دارو در کشور تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر است که از این تعداد 136 قلم دارو مختص بیماران صعب‌العلاج توسط وزارت بهداشت شناسایی شد و بنابر لیست اعلام شده توسط این وزارتخانه به گونه‌ای متغیر و با توجه به نوع دارو از 5 تا 15 درصد، سهم بیمار و از 85 تا 95 درصد سهم سازمان‌های بیمه‌گر است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی در مورد چگونگی تحت پوشش قرار گرفتن داروی بیماران سرطانی، خاطرنشان کرد: داروهای بیماران سرطانی براساس لیست 136 قلمی شناسایی شده توسط وزارت بهداشت برای این بیماران با ثابت نگه‌داشتن فرانشیز بیمار نسبت به سال 91 و تقبل مابه التفاوت آن از مابه التفاوت نرخ ارز مرجع با ارز مبادله‌ای و از محل منابع سازمان‌های بیمه‌گر تهیه می‌شود.

اهوازی در مورد بیماران ام اس نیز، توضیح‌داد: از محل برخی یارانه‌ها از اعتبارات دولتی که در ردیف اعتباری وزارت بهداشت در نظر گرفته شده، 10 درصد هزینه دارو توسط بیماران ام اس و 90 درصد آن توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

وی در ارتباط با داروی بیماران عادی نیز، اظهار کرد: در ارتباط با بیماران عادی، سهم فرانشیز بیمار در تهیه دارو به میزان 30 درصد تعیین شده در بخش سرپایی و 10 درصد در بخش بستری بازگشته است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم تامین‌اجتماعی در مورد بیماران خاصی که هم‌اکنون نمی‌توانند داروی خود را به صورت رایگان دریافت کنند، اظهارکرد: بیماران با مراجعه به دفاتر اسناد پزشکی استان‌های مربوطه‌شان می‌توانند مشکل خود را اعلام کنند. چرا که کلیه داروهای بیماران خاص رایگان و مشکل آن‌ها در هفته اخیر حل شده است.

اهوازی افزود: در صورتی که بیماران دارویی را خارج از تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر خریداری یا یک داروی برند را تهیه کنند، مابه‌التفاوت قیمت برعهده خود بیمار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha