یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 84023
سلامت نیوز : مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی کشور، از ازدواج 10 هزار و 803 مرد و 2 هزار و 5 زن بالای 60 سال در یک سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته بر اساس شاخص‌ها در هر ساعت 95 ازدواج در کشور ثبت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ «علی اکبر محزون» با بیان اینکه در یک سال گذشته 829 هزار و 968 مورد ازدواج در کشور ثبت شده است، به «حمایت» اظهار کرد: نرخ ازدواج کل کشور 10.9 در هزار است؛ یعنی به ازای هر یک هزار نفر، حدود 11 نفر در کشور ازدواج می‌کنند. بر این اساس سال گذشته زنجان با نرخ 13.5، اردبیل 14.5، کردستان 14.1، در هزار بیشترین آمار ازدواج را داشتند کمترین نرخ ثبت ازدواج نیز به استان‌های تهران با نرخ 7.6، البرز 8 و کرمان 9 رسید.

به گفته وی میانگین سن ازدواج در کشور برای آقایان 27.4 سال و برای خانم‌ها 22.1 سال است، مردان در استان‌های سمنان با 28.6، البرز 28.5 و تهران 28.1، بیشترین سن ازدواج و در استان‌های سیستان و بلوچستان با سن 25.1، هرمزگان 26.1 و خراسان جنوبی 25.1 نیز کمترین سن ازدواج را در کشور دارند. این سن برای زنان در استان‌های تهران 25، البرز 24.4 و سمنان 24.2 ثبت شده است. کمترین سن ازدواج خانم‌ها در کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان با سن 20.9، هرمزگان 21.1 و خراسان رضوی با 21.1 است.

لزوم تغییر سبک ازدواج جوانان
پنج - شش سالی می‌شود که روز پیوند حضرت امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) را روز ازدواج نام‌گذاری کرده‌اند، روزی که هیچ طلاقی در آن ثبت نمی‌شود.
معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم الگوبرداری جوانان از ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع)، به «حمایت» می‌گوید: سبک زندگی جوانان ایرانی در حال تغییر است.«زهرا سجادی» تاکید می‌کند: روز ازدواج باید برای دخترها و پسرهای ایرانی که در آستانه ازدواج هستند الگو باشد تا با مطالعه زندگی این دو معصوم بتوانند شکل مناسبی به زندگی خود بدهند.

وی با بیان اینکه جوانان ایران باید با الگوبرداری از ازدواج و زندگی حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) توقعات خود را کم کنند، تصریح می‌کند: جوانان باید سبک زندگی خود را شبیه به زندگی اهل بیت درآورند در دنیا و آخرت سعادتمند شوند و ازدواجی پایدار داشته باشند.

تصویب یک قانون 4 ساله
یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با تایید اینکه جوانان فقط در صورتی می‌توانند زندگی خوب و پایداری داشته باشند که از سبک زندگی غربی دوری و زندگی خود را به سبک زندگی ائمه معصومان طراحی کنند، به «حمایت» گفت: نام‌گذاری روز ازدواج به عنوان اقدامی نمادین، برای افزایش آمار ازدواج‌هاست؛ اما برای حل مشکلات مربوط به ازدواج جوانان باید راهکاری بهتری در نظر گرفت. «امیرحسین قاضی زاده» افزود: اعضای این کمیسیون با پیگیری‌های 4 ساله توانسته‌اند به طرح «خانواده پایدار» شکل قانونی بدهند و آن را در مجلس شورای اسلامی مصوب کنند. چند بخش از این طرح در حال اجراست و بخش دیگری از آن نیز در حال پیگیری برای تصویب است، در بخش جدید به موضوع ازدواج و طلاق پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: قانون جمعیت از طرح خانواده پایدار، اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی منتظر تصویب است تا به قانون تبدیل شود. این طرح 50 ماده دارد که مهم‌ترین موضوعاتی که به آن پرداخته شده است، تعیین سن ازدواج برای آقایان بین (20 تا 24 سال) و دخترها (18 تا 22 سال) است همچنین بر اساس این طرح دخترها و پسرهایی که در این سن ازدواج کنند صاحب امتیازهایی می‌شوند. وی درباره بخش‌هایی از طرح خانواده پایدار که در حال اجراست نیز گفت: انجام مشاوره قبل از طلاق، راهنمایی خانواده‌ها درباره طلاق واجب و غیر واجب و جدا کردن آن از پروسه قضایی از جمله بخش‌های این طرح است که اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha