سلامت نیوز : بحث اعتیاد که به میان بیاید پای آمار لنگ می‌زند به‌ خصوص در باره تعداد زنان معتادی که صاحب فرزند شده‌ و فردی را به جمعیت معتادان کشور اضافه کرده‌اند عدد و رقمی که اعلام می‌شود خیلی ضد و نقیض است؛ اما هر روز در این کشور بچه‌هایی به دنیا می‌آیند که ناخواسته مصرف کننده یکی از انواع مواد مخدر هستند؛ بچه‌هایی که با افزایش زنان معتاد و تغییر مواد مصرف از تریاک به شیشه دیگر کم‌تعداد نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ دکتر مریم قاضی‌زاده متخصص زنان و استاد دانشگاه بیشتر در این باره توضیح می‌دهد:

چطور نوزاد معتاد می‌شود؟
بند ناف و جفت بین مادر و نوزاد مثل شلنگ سرم بین ظرف سرم و دست بیمار است؛ همان طور که این لوله محتویات سرم را به بدن بیمار منتقل می‌کند، بند ناف نیز هر چیزی را که مادر مصرف کند به کودک می‌رساند. یعنی هر چیزی که وارد بدن مادر شود بعد از تجزیه به خورد بچه می‌رود حتی اگر دود سیگار، داروی خاص و مواد مخدر باشد. در این میان مخدرهای تزریقی و بلعی بیشتر و زودتر از مواد تدخینی روی جنین اثر می‌گذارند و به این شکل نوزاد معتاد به دنیا می‌آید. البته نباید یک مادر معتاد را صرفا کسانی در نظر گرفت که مواد مخدری مانند هرویین، تریاک، شیشه یا امثال این مواد اعتیاد دارند زیرا زنانی هم هستند که به خورد انواع مشروبات الکی، قرص‌های آرام‌بخش و حتی داروهایی خاص اعتیاد یا وابستگی دارند که همین مواد نیز تأثیر مخدر را روی جنین دارد.

اگر در ماه‌های میانی بارداری، مادر معتاد اقدام به ترک اعتیاد کند، باز هم نوزاد معتاد به‌دنیا می‌آید؟
ترک اعتیاد حین بارداری کار بسیار خطرناکی است و مادر باید حتماً تحت نظر پزشک و با مصرف داروهای خاص این کار را انجام دهد. ترک اعتیاد در ماه‌های اول بارداری سودبخش است اما در ماه‌های آخر زندگی مادر و نوزاد، به‌خصوص نوزاد را به مخاطره می‌اندازد. اگر مادر بدون نظر پزشک و یکباره مواد را کنار بگذارد با خطر سقط جنین یا خطر تولد نوزاد ناقص روبه‌رو است و این خطر بسیار جدی و درصد احتمال آن بالاست.

ویژگی‌ ظاهری نوزادان معتاد چیست؟
لاغری زیاد و عدم تناسب میان اعضای بدن؛ نوزادی که از یک مادر معتاد به ‌دنیا می‌آید سر بسیار کوچکی دارد، از کم‌وزنی رنج می‌برد، مدام گریه می‌کند،‌ تشنج دارد ومدام دست و پای خود را تکان می‌دهد. باید این نکته را در نظر گرفت که بچه‌ها به دلیل دریافت نکردن مواد مخدر بعد از تولد حالت خماری را تجربه می‌کنند و دلیل گریه و بی‌قراری آنان نیز درد است. حالت تهوع، استفراغ و اسهال شدید نیز از دیگر مشکلاتی است که این بچه‌ها با آن سرو کار دارند. همان‌طور که فرد خمار خمیازه می‌کشد، عرق می‌کند و بینی و صدایی گرفته دارد، نوزادان معتاد هم همین ویژگی‌ها را دارند و مدام تب می‌کنند.

چطور این بچه‌ها را ترک می‌دهند؟
در قدم اول باید خود مادر بخواهد. این را باید در نظر گرفت زنی که باردار است و معتاد، معمولا برای زایمان به بیمارستان مراجعه نمی‌کند و تعداد زیادی از این زنان بچه‌ خود را در خانه به ‌دنیا می‌آورند. تکلیف بچه‌ها بعد از این تولد نیز مشخص است، مادر خمار و بی‌حوصله با اولین گریه مواد را در اختیار نوزاد خود قرار می‌دهد. بسیاری از این کودکان مصرف سیگار و انواع مخدر به‌خصوص تریاک را زودتر از راه رفتن می‌آموزند و تجربه ده‌ها بار ترک مواد مخدر را در پرونده زندگی خود دارد.

روش علمی ترک این نوزادان چیست؟
آنانی که در بیمارستان به‌دنیا می‌آیند برای ترک مورد مراقبت‌های خاص قرار می‌گیرند. در بسیاری از موارد تاریک کردن اتاق نوزاد، استفاده از ملحفه‌های ضخیم برای قنداق و گاهی استفاده از لالایی و موسیقی ملایم در ترک نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این برای آن دسته از بچه‌هایی است که مادر دوز مصرف بالایی نداشته و مدت زمان زیادی نیز معتاد نبوده است. برای بقیه بچه‌ها که اعتیاد مادر شدید و طولانی بوده است از داروی مورفین خوراکی و فنوباربیتال استفاده می‌شود.

نوزاد را چطور تغذیه می‌کنند؟
نکته قابل تأمل در این باره این است که نوزاد به هیچ وجه نباید از شیر مادر معتاد استفاده کند به‌خصوص اگر مادر هنوز اعتیاد داشته باشد، مواد مخدر را از طریق شیر خود به نوزاد منتقل می‌کند و همه زحمات را از بین می‌برد. به عبارت دیگر باید نوزاد را از مادر معتاد دور کرد.

آمار این نوزاد در مقایسه با گذشته بیشتر شده است علت را چه می‌دانید؟
مخدرهای صنعتی. این نکته را همه می‌دانند که مخدرهای صنعتی میل جنسی را تقویت می‌کنند و این اتفاق رفتارهای پرخطر را افزایش می‌دهد و آمار تولد نوزاد را بالا می‌برد..

آینده این افراد چه می‌شود؟
اعتیاد. قصد پیش‌داوری ندارم اما این نوزادان، معتادان آینده را تشکیل می‌دهند و به احتمال 99 درصد با اعتیاد بزرگ خواهند شد. از ابتدا معلوم است که نوزادان مادران معتاد خانواده‌ بسامانی ندارند تا ناظر فعالیت‌های آنان باشد و به‌ دلیل گرایش بدنی از بدو تولد به اعتیاد، معمولا وارد این چرخه معیوب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha