شاید اگر از ما بپرسند که فردی خوش بین یا بدبین هستیم سریعاً خودمان را خوش بین و حتی واقع بین جلوه دهیم و هر جور شده، از برچسب بدبینی دوری کنیم ولی واقعیت این است که در بسیاری از شرایط، اتفاقات و عملکرد آدم های اطراف مان را با عینک بدبینی می نگریم.

چگونه بدبینی خود را درمان کنیم؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایکولوژی تودی، شاید برای شما هم پیش آمده باشد، شرایطی را می گویم که مثلاً کنار خیابان منتظر تاکسی ایستاده باشید و یکی از دوستان خود را ببینید که با خودرواش البته بدون این که توجهی به شما داشته باشد از کنارتان عبور کند، درباره او چه فکر می کنید: «او آدم بی معرفتی است با این که مطمئن هستم مرا دید ولی خودش را به ندیدن زد تا مرا سوار نکند، بشکند این دست که نمک ندارد، چه خوبی هایی که به او نکردم!» و یا با خودتان می گویید: «او آدم خوش قلبی است، احتمالاً مرا کنار خیابان ندید، اصلاً شاید بنده خدا گرفتاری ذهنی یا بسیار عجله داشته است.»

بدبین ها به دلیل تمایلشان به منفی گرایی و تمایلشان به انتظار بدترین ها در بیشتر موقعیت ها، انتقادات زیادی را به دست می آورند.علاوه بر اینکه بر سلامت روان آنها تأثیر می گذارد، سلامت جسمانی آنها نیز ممکن است ضربه بخورد. بدبینی اگرچه ممکن است در انزوا یا در حد اعتدال مفید باشد، اما با اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، خصومت، فشار خون بالا و بیماری قلبی مرتبط است.

چگونه با بدبینی کنار بیاییم

داشتن انتظارات واقع بینانه، به جای گرفتن موقعیت های بسیار مثبت یا منفی، ممکن است در واقع دستور العملی برای سلامتی و خوشبختی باشد. شاید تعجب آور نباشد که سطوح پایین بدبینی، به جای سطوح بالای خوش بینی، در واقع با سلامتی بهتر همراه بوده است.

به عبارت دیگر، بدبینی ممکن است یک عامل خطر برای بیماری قلبی و سایر شرایط سلامت جسمی و روانی باشد، اما خوش‌بینی لزوماً از بیمار شدن شما جلوگیری نمی‌کند. به جای هدف دائمی لبخندی روشن و حالت آفتابی یا تسلیم شدن به شکل کاملا منفی، هدف باید خوش بینی متوسط با دوز پایین بدبینی باشد.

چگونه می توانم با بدبینی خودم مبارزه کنم؟

وقتی افکار منفی به وجود آمدند به آنها کمی دقت کنید و سپس آنها را کنار بگذارید. هیچ توجهی به آنها نکنید؛ چراکه توجه به آنها فقط آنها را قدرتمندتر می کند.روی چیزی متفاوت (مثبت یا خنثی) تمرکز کنید. به جای عجله در انجام کار بعدی، سرعت خود را کم کنید. احساسات دشواری را که ممکن است احساس کنید بپذیرید و در قلب خود و در میان احساساتتان جایی برای شادی باز کنید.

چگونه می توانم به فرد بدبین کمک کنم؟

به جای دوری از افراد بدبین، به سراغ آنها بروید. سعی کنید منابع احتمالی منفی بودن آنها را شناسایی کنید. شاید آنها دوران سختی را سپری می کنند، مانند از دست دادن شغل یا جدایی بد و می تواننداز کنار یک فرد دلسوز بودن استفاده کرده و دوباره به روی خوش زندگی لبخند بزنند. درک علت نگرش بدبینانه یک فرد می تواند به ایده های خلاقانه برای تقویت شادی آنها منجر شود.

چه چیزی باعث بدبین شدن افراد می شود؟

گاهی اوقات بدبین ها رهبران بهتری می شوند، به ویژه در جاهایی که نیاز به شعله ور شدن تغییرات اجتماعی وجود دارد. بدبینی آنها ممکن است آنها را در برابر تبلیغات نادرست و اخبار اشتباه مقاومت تر کند. میزان بدبینی که یک فرد یا گروه احساس می کند اغلب می تواند با شرایط سیاسی و اقتصادی در زندگی شخصی و جامعه آنها مرتبط باشد. علاوه بر این، بدبینی تدافعی برای برخی افراد یک استراتژی شناختی مفید است. آنها انتظارات خود را پایین می آورند و سپس با آماده شدن کامل برای طیف گسترده ای از نتایج منفی از قبل، از دیگران بهتر عمل می کنند.

آیا بدبین بودن مزایایی دارد؟

در دوزهای کوچکتر، بدبینی می تواند تطبیق پذیر باشد، زیرا به افراد در مورد تهدیدها هشدار می دهد. به عنوان مثال، بدبینی و بی اعتمادی به دیگران می تواند پرچم قرمزی باشد که حد و حدود خود را رعایت کنید.

آیا افراد منفی باف یا افسرده دنیا را واقع بینانه تر می بینند؟

افراد دارای خلق افسرده ممکن است قضاوت دقیق تری در مورد یک رویداد (واقعی یا خیالی) و درک واقعی تری از توانایی ها و محدودیت های خود نشان دهند. از این پدیده به عنوان رئالیسم افسردگی یاد می شود. این امر هم در میان افرادی که در حالت افسردگی قرار دارند و هم در میان افراد بدبین به عنوان "خصلت" طولانی مدت یاد می شود.

خوش بینی یعنی چه؟!

خوش بینی را می توان استفاده کردن از تمامی ظرفیت های ذهنیِ مثبت و نشاط انگیز و امیدوار کننده در زندگی، برای تسلیم نشدن در برابر عوامل منفی ساخته ذهن و احساس های یأس آورِ ناشی از دشواری ارتباط با انسان ها و رویارویی با طبیعت دانست. سایت تبیان در این باره می نویسد: خوش بینی سبب افزایش امید و نشاط در زندگی می شود امیدی که زندگی بدون آن تقریباً غیر ممکن است. از روش هایی که در زنده کردن و زنده نگاه داشتن امید، تأثیر بسزایی دارد همین خوش بین بودن و به جهان و جهانیان، نیکو نگریستن است. (البته باید توجه شود که خوش بینی به معنای ساده لوحی - که هر کسی بتواند از شرایط و موقعیت ما سوء استفاده کند - نیست، بلکه مراد، نگاه کردن از منظری وسیع تر از آن چیزی است که قبلاً می نگریستیم.

چرا خوش بینی این قدر ارزشمند است ؟

نگرش مثبت به ما انرژی می دهد و استعدادهای پنهان ما را فرا می خواند . این نگرش آگاهی ما را از فرصت ها افزایش می دهد. فرد مثبت اندیش حوادث را از زاویه دید امید تفسیر می کند، مزیت های آن را کشف می کند و راه حل های خلاقانه ای می یابد که آدم بدبین متوجه آن ها نمی شود. اما در مقابل ذهنی که قالبی منفی دارد انرژی تان را تحلیل می برد و همچنین باعث تضعیف انرژی اطرافیانتان می شود. این ذهن اعتماد به نفس تان را ضعیف می کند، به خلاقیت و مهارت های حل مشکلاتتان صدمه می زند، شما را به این سمت می راند که روی موانع متمرکز شوید، و در توانایی شما برای تشخیص فرصت ها اختلال ایجاد می کند. در نهایت بدبینی شادی زندگی را به تحلیل می برد، شما را از نظر هیجانی خسته و از پا افتاده و در رابطه با دیگران ناکارآمد باقی می گذارد.

تفاوت عملکرد فرد خوش بین و فرد بدبین

شخص بدبین معتقد است که اتفاقات ناخوشایند، از عوامل و شرایطی همیشگی منشاء می گیرد. «من در امتحان ریاضی قبول نشدم، چون در شمارش و حساب استعداد ندارم» و از طرف دیگر اتفاقات خوب را ناشی از شرایط موقتی و تصادفی می داند. «شوهرم دسته گلی برایم آورد، چون روز کاری خوبی داشت.» در حالی که فرد خوش بین ، علت شکست را به عوامل موقتی و گذرا نسبت می دهد. «من در امتحان رد شدم چون وقت و توجه کافی نداشتم» و موقعیت ها و شرایط مطلوب را به عوامل دائمی نسبت می دهد. «شوهرم برایم گل آورد چون به من و خانواده اش علاقه دارد.»

فرد بدبین اجازه می دهد که یاس و ناامیدی به وجود آمده در یکی از امور زندگی، به امور دیگر هم سرایت کند، مثلاً اگر کارش را از دست داده، نه تنها احساس بدی پیدا می کند، بلکه این نگرانی در وی ایجاد می شود که ازدواج وی نیز دچار مشکل شده است. ولی فرد خوش بین اجازه نمی دهد که یک مانع یا شکست به کل زندگی اش سرایت کند. او با خود می اندیشد: به هر حال من در حال حاضر بیکار هستم، ولی من و همسرم هنوز با یکدیگر صمیمی و نزدیکیم.

چگونه می توان خوشبین بود؟!

برای ایجاد خوش بینی و تقویت آن باید از «لحظه ها » استفاده کرد.

باید از امکانات موجود، هرچه هست، استفاده کنیم و منتظر کامل شدن تمام وسایل و زمینه های مورد نیاز نمانیم؛ چرا که اولاً «فردا دیر است» و ثانیاً آنچه اکنون داریم، هرچه باشد، بالأخره بخشی از چیزهایی است که باید باشد. خوش بین بودن، امکانات چندانی لازم ندارد. فقط کافی است تصمیم و عزم جدّی در کار باشد.

به خودتان تلقین کنید که شاد هستید: بعد از توجّه به زمان و گرفتن تصمیم قاطع، نوبت به مرحله عمل یعنی شروع «مثبت اندیشی» در عرصه رفتار می رسد و یکی از بهترین شیوه هایی که در این مرحله بسیار مفید است، «تلقین» است.به واسطه تلقین، افکارمثبت و شادی بخش را هوشیارانه به سمت خود بکشیم و برای حفظ و بقای آن ها کوشش کنیم و افکار منفی و بدبینانه و مبتنی بر توهّم و خیالات واهی و وسوسه ها و کوته نظری ها را دور بریزیم و به یاد داشته باشیم که شادی و نشاط واقعی و پایدار، در درون خود ماست. به این نکته نیز توجه داشته باشیم: همچنان که تلقینِ مسائل مثبت به خود و دیگران در زندگی، از جمله نگاه خوش بینانه به اطراف و مسائل، زمینه ساز به وجود آمدن زندگی آرمانی می شود، تلقین منفی نیز می تواند آثار بسیار مخرّبی را از خود به جای بگذارد.

به خودتان اعتبار و ارزش بدهید. به موفقیت های خود در گذشته اعتراف کنید. اتفاقات خوبی را که برای شما به وجود آمده است، به عنوان نتیجه تلاش های خودتان تجزیه و تحلیل کنید. عکس هایی که در تعطیلات گرفتید، عالی بودند نه به این خاطر که دوربین به خوبی ساخته و طراحی شده بود، بلکه به خاطر مهارت شما در زمینه نور و ترکیب اجزای صحنه.

از موفقیت های خود تقدیر کنید: "من قفل در را تعمیر کردم بدون این که مجبور باشم از قفل ساز کمک بخواهم، حالا من پاداشی برای خودم درنظر خواهم گرفت". احساس افتخار و مباهات، نسبت به کمالات و فضایل خود، برای شما یک احساس خود ارزشی می سازد.

برای خود، هدف تعیین کنید. دقیقاً تعیین کنید که قصد دارید چه کاری انجام دهید. مثلا ً متعهد شوید که هفته ای یک بار به صورت داوطلبانه در مؤسسات خیریه فعالیت کنید. هدف های بزرگ را به هدف های کوچک تر تقسیم کنید، تا زیر بار سنگین وظایفتان فلج نشوید. با دستیابی به هر هدف اولیه ، شاهد یک پیشرفت خواهید بود. شما درباره آنچه در آینده اتفاق می افتد، احساس انرژی و هیجان خواهید داشت و این، نشانه و قدرت یک انسان خوشبین است.

شرایط دوپهلو را درک کنید

هیچ گاه با موقعیت های دوپهلو به گونه ای برخورد نکنید کـه گویـی دوپهلو نیستند. همیشه با مـسائل آن گـونه که هستند برخورد کنید. برای مثال وقـتی روی جنسی سرمایه گـذاری می کنید، به خود بقبولانـید کـه ممکن است آن جنس ارزان شود و شما مقداری از پول خود را از دست بدهید.

با این حال فرد خوش بین این نکته را می داند و ریسک می کند و بـه از دسـت دادن مقداری پول اهمیت نمی دهد. به علاوه هنگام روبه رو شدن با این موقعیت های دوپهلو، تفـسیرهای منفی ممکن است منتهی به افسردگی و کسالت شود.

مسائل را تغییرپذیر تصور کنید

اشخاص خوش بین به ندرت مسائل را قطعی و بدون اشکال می دانند؛ آن ها همیشـه انتقاد پذیر ند و نظرات خوب دیگران را مد نظر قرار می دهند و به دنبال اصلاح خود هستند. افـراد خوش بین می دانند که تغییر و دگرگونی، چیزی خوب و ضـروری اسـت. آنهـا طـرز برخوردهای تطبیق پذیر و قابل تغییری از مسائل را در خود به وجود می آورند.

افکار خود را تغییر دهید

در صورت رخ دادن یک رویداد ناگوار، بی وقفه به آن فکر نکنید. اگر رئیستان شما را از کار برکنار کرد و یـــا در یـک امتـحــان مهم قبول نشدید، توصیه ما این است که با انجام کاری لذت بخـش افـکـار خود را از مشکلات تان دور کنید چون تفکر به مسائل در چـارچـوب مـنـفی ذهن منتهی به یافتن راه حل های کمتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha