سلامت نیوز : گروهی از متخصصان علوم پزشکی دانشگاه هاروارد در گزارش جدیدی هشدار دادند: به رغم تلاش‌ برای کنترل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها همچنان از این داروها به میزان زیادی برای درمان بیماری‌های غیرمرتبط و در موارد غیرضروری استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این متخصصان تاکید دارند که داروهای آنتی‌بیوتیک تنها برای درمان عفونت‌های باکتریایی کاربرد دارند اما با این حال برای درمان حدود 60 درصد از گلودردها و 73 درصد از موارد ابتلا به برونشیت که منشاء ویروسی دارند، تجویز می‌شوند.

«جفری لیندر»، محقق ارشد این مطالعه گفت: در موارد ابتلا به گلودرد فقط در 10 درصد موارد نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک‌ است که آن هم مربوط به گلودردهایی می‌شود که عامل باکتریایی دارند.

اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا اقداماتی برای تجویز و مصرف به موقع داروهای آنتی‌بیوتیک انجام داده اما با این حال نرخ مصرف این دارو برای درمان گلودردها از حدود 70 درصد در سال 1990 میلادی تاکنون تنها به 60 درصد کاهش یافته است.

جفری لیندر همچنین اظهار داشت: نرخ مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک همچنان بالاست زیرا بیماران از پزشکان تقاضا دارند تا از این دسته داروها برای آنها تجویز کنند. علاوه بر این، پزشکان نمی‌خواهند نسبت به بیماری‌های شدیدتر همچون ذات‌الریه غافل باشند.

وی ادامه داد: همچنین برای بسیاری از پزشکان تجویز این داروها خیلی راحت‌تر از توضیح دادن عواقب مصرف آن برای بیماران است.

به گفته جفری لیندر، مصرف بیش از حد و غیرضروری داروهای آنتی‌بیوتیک باعث تشدید مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود و در نتیجه زمانی که بدن به مصرف آنها نیاز دارد، دیگر این داروها بی‌تاثیر خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha