سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دوران طلایی تشخیص و درمان کودکان مبتلا به دررفتگی مادرزادی لگن چهار تا هشت هفته اول تولد است.

محمدحسین ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: هر چه زمان تشخیص به تعویق بیفتد درمان دشوارتر و عوارض بیماری نیز بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: دررفتگی مادرزادی لگن علت قطعی ندارد اما احتمال خطر بروز این عارضه در نوزادان اول و دختران بیشتر است.

ابراهیم‌ زاده اظهار کرد: کودکان مبتلا به این عارضه در ماه‌های اولیه تولد دچار دررفتگی مفصل ران می‌شوند که ممکن است دررفتگی دو طرفه یا یک طرفه باشد.

کمتر از پنج درصد کودکان جهان دچار این بیماری هستند

وی با اشاره به اینکه کمتر از پنج درصد کودکان جهان دچار این عارضه هستند، خاطرنشان کرد: معاینه بالینی نقش قطعی درتشخیص این ضایعه دارد به همین دلیل بهتر است تشخیص دررفتگی در دوران نوزادی صورت گیرد.

ابراهیم‌زاده ادامه داد: تشخیص این عارضه در سنین بالاتر از سه ماه از طریق رادیوگرافی، سونوگرافی و حالت راه رفتن بیمار انجام می‌شود

درمان دررفتگی مادرزادی لگن در دوران نوزادی، آسان‌ است

وی در خصوص درمان این بیماری اظهار کرد: درمان دررفتگی مادرزادی لگن در دوران نوزادی و ابتدا شیرخوارگی آسان است و با بستن نوعی لگن بند این عارضه با هزینه ناچیزی در کودک رفع می‌شود.

ابراهیم‌زاده اضافه کرد: در موارد شدید و تاخیر در تشخیص بیماری برای درمان، از جااندازی، کچ‌گیری و عمل جراحی استفاده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به برخی مطالعات انجام شده؛ بستن قنداق در کودکان می‌تواند یک عامل خطر برای بروز در رفتگی مفصل باشد.

نیاز به غربالگری این بیماری بیش از پیش احساس می‌شود

وی اذعان کرد: طرح غربالگری در خراسان رضوی به دلیل فراهم نشدن چند دستگاه سونوگرافی عملا در ابتدای راه مسکوت ماند.

ابراهیم‌زاده با اشاره به هزینه پایین این طرح عنوان کرد: برای انجام غربالگری کافی است که دستگاه سونوگرافی در بخش نوزادان بیمارستان‌ها وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت غربالگری دررفتگی مادرزادی لگن اظهار کرد: امیدواریم با اجرای این طرح کمتر شاهد وجود عارضه در کودکان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha