سلامت نیوز : معاون طب سنتی وزیر بهداشت نسبت به عرضه داروهای سنتی بی‌نام و نشان و بدون برچسب در مراکز غیرمجاز هشدار داد.

دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ پیام اصلی طب سنتی را حفظ سلامتی و اصلاح سبک زندگی دانست و بر لزوم ضابطه‌مند شدن خدمات طب سنتی تاکید کرد.

وی در عین حال با ابراز نارضایتی از ارایه داروهای سنتی بدون نام و نشان گفت: یکی از اتفاقاتی که اکنون می‌افتد، آن است که متاسفانه بعضا داروهای سنتی بدون نام و نشان و بدون برچسب تحت عناوین مختلف، در جاهای مختلف مجاز و غیرمجاز عرضه می‌شوند و مردم نمی‌دانند ترکیب آنها چیست. حتی ممکن است فرد تجویزکننده این داروها نیز، ترکیب آن را نداند.

خدادوست افزود: این موضوع از موارد مورد دغدغه ماست. در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز چند کار تحقیقاتی روی این بسته‌ها انجام دادیم و مشخص شد که بسیاری از این داروها فقط اسما گیاهی هستند. در حالی که در عمل داروی شیمیایی بودند و تنها پودر یکسری گیاهان را به آنها اضافه کرده‌اند تا رنگ و بوی آن را تغییر دهند.

بسته‌بندی و توزیع داروهای گیاهی ساماندهی می‌شود

وی در این باره ادامه داد: با توجه به وجود چنین مشکلاتی طبیعی است که در درجه نخست باید در جهت ساماندهی این مشکلات اقدام شود. در جلسه‌ای که اخیرا با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین حضور صنف عطاران داشتیم این موضوع را نیز مطرح کردیم. در آن جلسه مقرر شد که ضوابط و آیین‌نامه‌هایی برای بحث بسته‌بندی داروهای گیاهی از سوی وزارت بهداشت مشخص و در جلسه بعدی تصویب شود و در نهایت به سمتی حرکت شود که حتی توزیع گیاهان دارویی هم با بسته‌های مشخص و بدون آلودگی میکروبی صورت گیرد. این موضوع باید به مرور اتفاق افتد و ساماندهی مربوطه صورت گیرد.

توزیع داروهای ترکیبی گیاهی در داروخانه‌ها مجاز نیست

خدادوست افزود: بحث داروهای ترکیبی گیاهی نیز در آن جلسه مطرح شد. توزیع این داروها در داروخانه مجاز نیست. در این زمینه سازمان غذا و دارو پیش‌نویس آیین‌نامه داروخانه‌های فرآورده‌های طبیعی را آماده کرده است و امیدواریم اگر در این حوزه نیز اصلاحاتی مد نظر مسئولان است انجام شود و این موضوع هم ابلاغ شود. ما هم در معاونت طب سنتی این موضوع را پیگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha