سلامت نیوز : فوق تخصص عفونی کودکان گفت: بیش از نیمی از عفونت‌های تنفسی کودکان ویروسی است و نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارد اما پزشکان در بسیاری اوقات تسلیم خواسته‌های والدین شده و به تجویز آنتی‌بیوتیک روی می‌آورند.

اسماعیل صادقی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی با شروع فصل سرما رو به افزایش است که این عفونت‌ها در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است.

فوق تخصصی عفونی کودکان افزود: متأسفانه این روزها مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک بیش از گذشته شده است و هر کودکی که با تب و بیماری‌های ویروسی به پزشک مراجعه می‌کند بنا به تشخیص یا به اصرار خانواده آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: بیش از نیمی از عفونت‌های تنفسی کودکان ویروسی است و احتیاج به آنتی‌بیوتیک ندارد اما پزشکان در بسیاری اوقات تسلیم خواسته‌های والدین شده و به تجویز آنتی‌بیوتیک رو می‌آورند.

وی به عوارض و واکنش‌های آنتی‌بیوتیک اشاره داشت و افزود: آلرژی، حساسیت شدید و حتی بروز اسهال می‌تواند نتیجه مصرف آنتی‌بیوتیک بی رویه باشد.

فوق تخصصی عفونی کودکان ادامه داد: مصرف آنتی‌بیوتیک بی‌رویه می‌تواند میکروب‌های مفید بدن را از بین برده و میکروب‌های مقاوم را جایگزین آنها کند که در نتیجه درمان سخت‌تر و طولانی‌تر می‌شود و حتی در مواقعی احتیاج به بستری شدن در بیمارستان می‌باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: اگر داروخانه‌ها بدون نسخه پزشک به افراد آنتی‌بیوتیک ندهند و خانواده‌ها نیز به عوارض مصرف خودسرانه و بی دلیل آنتی‌بیوتیک آگاه باشند ما مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و عوارض حاصل از آن را نخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha