سلامت نیوز : فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: آلرژی غذایی درمان دارویی ندارد و تنها راه پیشگیری از علائم آن، پرهیز از غذاهایی است که فرد به آن حساسیت دارد.

مریم محلوجی‌راد در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: آلرژی غذایی یک نوع واکنش ناخواسته به غذاهایی است که فرد مصرف می‌کند.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی افزود: آلرژی غذایی در کودکان شایع‌تر است اگر چه در بزرگسالان هم با شیوع کمتری بروز پیدا می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران تصریح کرد: شایع‌ترین آلرژی غذایی به موادی چون شیر گاو، تخم‌مرغ، سویا، گندم، آجیل و محصولات دریایی است.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی افزود: علائم آلرژی غذایی به چند صورت بروز پیدا می‌کند که شایع‌ترین آن علائم پوستی است که به صورت کهیر و اگزما دیده می‌شود.

محلوجی‌راد ادامه داد: این مواد در دستگاه گوارش بعضی از افراد نیز علائمی چون اسهال، دل‌درد و حتی خون در مدفوع شیرخواران ایجاد می‌کنند که در موارد شدید عدم جذب مواد غذایی و توقف رشد در کودکان را به دنبال خواهند داشت.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی افزود: آنافیلاکسی نیز شدیدترین فرم آلرژی است که در واقع همه اعضای بدن را به نوعی گرفتار می‌کند و علائم پوستی، گوارشی و تنفسی را همزمان با هم خواهد داشت که در موارد شدید به شوک و کما نیز منتهی می‌شود.

وی به تیپ 2 آلرژی غذایی اشاره داشت و گفت: آلرژی نسبت به میوه‌ها و سبزیجات در افرادی که رینیت آلرژی یا آلرژی فصلی دارند دیده می‌شود.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی افزود: این افراد چون به گرده گیاهان حساسیت دارند  به دلیل تشابه پروتئینی مولکول‌های موجود در میوه و سبزیجات، دچار علائمی بصورت خارش در دهان و تشدید علائم آلرژی بینی می‌شوند.

وی ادامه داد: حتی در این گروه دیده شده که تغییراتی چون التهاب زبان یا زخم‌هایی بر روی زبان ایجاد می‌شود که به این حالت سندروم آلرژی دهانی گفته می‌شود.

محلوجی‌راد تصریح کرد: آلرژی غذایی درمان دارویی ندارد و تنها راه پیشگیری از علائم آن، پرهیز از غذاهایی است که فرد به آن حساسیت دارد.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی افزود: اکثریت کودکانی که به شیر یا تخم‌مرغ حساسیت دارند، این حساسیت‌ بعد از مدتی خود به خود برطرف می‌شود و در تعداد کمتری این حساسیت تا بزرگسالی باقی می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha