سلامت نیوز :اولین نشست انجمن‏های پزشکان عمومی سراسر کشور پس از شروع به کار هیات مدیره‌ی جدید انجمن مرکزی، با محور اصلی «توانمندسازی علمی و حرفه‏ای طب عمومی در راستای برنامه‌ی پزشک خانواده» در روزهایی برگزار شد که شاهد تحول و تغییرات مثبتی در نظام صنفی پزشکی کشور و بازتعریف منطقی‏تر و منصفانه‏تر در حضور و تاثیرگذاری گروه‏های مختلف جامعه‌ی پزشکی در این نهاد هستیم. در این شرایط، تعامل مدبرانه‌ی مسوولان ارشد سازمان و شورای‌عالی نظام پزشکی با انجمن‏های علمی و به‌طور اخص انجمن پزشکان عمومی، فرصت مغتنمی است که باید به بهترین نحو از آن در ارتقای نظام سلامت بهره جست. تقارن این تحولات با تغییرات مدیریتی در وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی می‏تواند در صورت همگرایی و تجمیع نیروها، نویدبخش حرکتی پرنشاط و پویا در مسیر تعالی نظام سلامت کشور و رفع مشکلات و معضلات مزمن این عرصه باشد.

به گزارش سلامت نیوز ؛ با این هدف، انجمن‏های پزشکان عمومی سراسر کشور به‏عنوان نمایندگان این جامعه، در گردهمایی خود بر محورهای زیر اتفاق نظر حاصل كردند:

•به‏منظور تحقق عدالت در سلامت و ارایه‌ی خدمات شایسته و فراگیر به هم‏میهنان و جلوگیری از اتلاف وسیع منابع محدود کشور در این حوزه، احیای جایگاه طب عمومی و پایه در نظام سلامت کشور ضرورتی حیاتی و فوری است و تعلل در اقدامات موثر، کارشناسانه و زودهنگام در این راستا، تداوم و تشدید مشکلات و معضلات مزمن موجود و ناتوانی نظام سلامت در تامین هزینه‏های روزافزون و کمرشکن درمانی را به‏همراه خواهد داشت. بنابراین از مسوولان و تصمیم‎گیران حوزه‌ی سلامت انتظار می‏رود با نگاه و توجه ویژه به این مقوله، اهتمام خود را بر بازتعریف صحیح جایگاه طب عمومی و اقدامات عملی در این خصوص معطوف سازند و به‏عنوان اولین قدم، بر اجرایی شدن هرچه سریع‏تر دستورعمل توانمندسازی علمی و حرفه‏ای طب عمومی تاکید می‏شود.

•توانمندسازی علمی و حرفه‏ای طب عمومی با هدف کلی تبیین و تقویت جایگاه طب عمومی در نظام ارایه‌ی خدمات سلامت کشور و در راستای تحقق «توسعه‌ی مراقبت‌های اولیه‌ی سلامت» و «محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع» و همسو با روح حاکم در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه‌ی کشور بوده و مبنای آن فراهم کردن زمینه‌ی ارتقای دانش و مهارت حرفه‌ای پزشکان عمومی برای نیل به این هدف است. از این‌رو انتظار بدیهی و منطقی پزشکان عمومی و مردم عزیز کشورمان حمایت و همراهی همه‏جانبه‌ی مسوولان، نهادهای علمی و تمامی اساتید و دانش‏آموختگان دلسوز و فرهیخته‌ی رشته‏های تخصصی پزشکی در این راستاست و تردید و درنگ و نگاه صنفی و گروهی در فرآیندی که به ارتقای دانش و توانمندی خط مقدم ارایه‌ی خدمات سلامت به هم‏میهنان خواهد انجامید قابل درک و پذیرش نیست. در همین راستا انجمن پزشکان عمومی با توجه به سخنان وزیر محترم بهداشت در این گردهمایی، آمادگی خود را برای شرکت در کارگروه ویژه‌ی توانمندسازی علمی و حرفه‏ای طب عمومی اعلام می‏دارد.

•تاثیرگذاری بیش از پیش جامعه‌ی بزرگ پزشکان عمومی و کارشناسان نخبه‌ی آن در تصمیم‏سازی‏های نظام سلامت و رفع موانع غیرمعقول موجود در مسیر حضور پزشکان عمومی مجرب در ارکان عالی مدیریتی و علمی وزارت بهداشت و دانشگاه‏های علوم پزشکی راهکاری اجتناب‏ناپذیر برای جامعیت حوزه‌ی کارشناسی و مدیریت نظام سلامت و فرصتی مغتنم برای احقاق یکی از مطالبات به‏حق و موکد پزشکان عمومی است که اولین گام آن همراهی وزارت بهداشت و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری در مقررات محروم کننده‌ی موجود خواهد بود.

•انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن سپاس از دیدگاه تعاملی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمادگی خود را برای اجرای خواسته‌ی ایشان مبنی بر حضور نمایندگان و کارشناسان انجمن در حوزه‏های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‏دارد و بر این اساس نمایندگان خود را به‌منظور حضور عالمانه و عمل‌گرایانه در معاونت‌ها و شوراهای مرتبط معرفی خواهد کرد.

•از تصمیم‌گیران و مسوولان ارشد نظام سلامت کشور درخواست داریم ضمن خودداری از گسترش برنامه‌ی پزشک خانواده در کشور، تصمیمات لازم را برای احقاق حقوق پزشکان درگیر در اجرای برنامه‌های بیمه‌ی روستایی و پزشک خانواده‌ی شهری اتخاذ کنند. علاوه بر آن، با تغییر راهبرد از اجبار به ترغیب، در این مناطق امکان عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر به شیوه‌ی گذشته را با پزشکانی که به‌هر دلیل وارد این برنامه نشده‌اند فراهم آورده و با در نظر گرفتن سختی و محرومیت از تسهیلات زندگی در روستاها، پیش از به مخاطره افتادن و خروج روزافزون همکاران از این برنامه، حقوق و مزایای پزشکان شاغل در روستا را جبران و زمینه را برای وفاق و اقبال جامعه‌ی پزشکی نسبت به سیاست ها و برنامه‌های آتی فراهم کنند.

•آسیب‌شناسی روند تدوین و اجرای برنامه‌های بیمه‌ی روستایی و پزشک خانواده‌ی شهری و سپس بازنگری دستورعمل‌های پیشین و تهیه‌ی دستورعمل‌های جدید به‌منظور پیاده‌سازی تمام و کمال نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات و نه فقط استقرار پزشک خانواده، جز با حضور نمایندگان جامعه‌ی پزشکی در ستادهای راهبردی و اجرایی برنامه‌ی پزشک خانواده در سطوح کشوری، استانی و شهرستانی از جامعیت و مقبولیت برخوردار نخواهد بود. در این میان بنا به تمایل وزیر محترم بهداشت، آمادگی انجمن برای حضور چاره‌جویانه و موثر در ارکان این برنامه اعلام می‌شود.

•بازآفرینی اعتبار و اعتلای طب عمومی با همبستگی تمامی همکاران و همسویی در رفع محرومیت‌ها با واکاوی علل آن، دور از دسترس نخواهد بود. انجمن پزشکان عمومی ایران از تمامی همکاران در سطح کشور دعوت می‌کند با عضویت فعال و اشتراک مهارت و اندیشه‌ی خود، انجمن را به‌عنوان مرجع و پیکره‌ی واحد و قدرتمند این جامعه‌ی نخبه در بازپس‌گیری حقوق صنفی خویش و مردم عزیز یاریگر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha