دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 84074
سلامت نیوز :  در حالی که طرح انتخاب و تعیین ویژگی های ژنتیکی جنین، از ماه دسامبر در آمریکا کلید می خورد، دانشمندان اخلاق زیستی در اروپا، اعتراض خود را به این روش اعلام کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ یک شرکت آمریکایی شیوه ای را ثبت اختراع کرده است که در آن افراد می توانند ویژگی های ژنتیکی مانند رنگ چشم را در کودکانشان بر اساس اسپرم یا تخمک اهدا کننده انتخاب کنند.

این شرکت این ثبت اختراع را شیوه "انتخاب اهدا کننده (اسپرم یا تخمک) گامت" نام گذاری کرده و برای آن از اداره ثبت اختراع  و علامت تجاری آمریکا گرانت گرفته است.

این شیوه پیش از باروری با تمرکز بر روی اسپرم اهدا کننده، آغاز و در آن چگونگی ترکیب توالی ژنتیکی تخمک با اسپرم بررسی می شود.

در این روش "کودکان مجازی" اهدا کنندگانی که خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات موروثی دارند فیلتر می شوند و فقط جنین هایی که بهترین ترکیب ژنتیکی را دارند باقی می مانند. همه چیز در رایانه اتفاق می افتد اما کارشناسان ایرادات اخلاقی زیادی را به این روش گرفته اند.

در توصیف این شیوه آمده است این روش به دریافت کنندگان بالقوه گامت، امکان می دهد تا برای انتخاب اهدا کننده اطلاعات بیشتری داشته باشند.

اخلاق گرایان پزشکی از بلژیک، هلند و فرانسه در مورد این طرح در نشریه ژنتیک نیچر گفته اند: آنچه که طرح "23 و من" ادعا می کند این است که این روش اهدا کنندگان تخمک یا اسپرم را به گونه ای انتخاب می کند که در آن احتمال تولد یک نوزاد با ویژگی هایی مورد نظر والدین گیرنده اهدا افزایش می یابد.

این امر می تواند بر پایه مقایسه رایانه ای داده های ژنومیکی فراهم آورنده تخمک با فراهم آوردنده اسپرم باشد.

مفسران این شیوه می گویند ویژگی های "فهرست خرید" والدین می تواند شامل قد، رنگ چشم، رشد عضلانی، ویژگی های شخصیتی و یا خطر بروز انواع خاصی از سرطان و دیگر بیماری ها باشد.

به گفته آنها، یکی از کاربردهای این ثبت اختراع می تواند به والدین آینده کمک کند تا بگویند "آیا ترجیح می دهم فرزندی داشته باشم با: "طولاتی ترین عمر" ، "کوتاه ترین طول عمر به خاطر هزینه های کمتر درمان" و یا "کمترین مدت بستری شدن در بیمارستان."

همچنین گزینه هایی برای احتمال صفر درصدی برای ورزشکار استقامتی شدن و احتمال 100 درصدی دونده سرعت شدن نیز وجود دارد. اگرچه این شرکت اعلام کرده است نمی توان نتیجه را تضمین کند بلکه فقط شانس داشتن فرزندی که ویژگی های دلخواه را داشته باشد، افزایش می دهد.

این درحالی است که مفسران می گویند این شیوه از نظر اخلاقی بحث بسیار زیادی را بر می انگیزد به ویژه آنکه انتخاب ویژگی هایی را که هیچ ربطی به سلامت کودک ندارند را امکان پذیر می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha