دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 84087

اولین منشور حقوق جامعه پزشکی که حاصل استحصال نظر تعدادی از انجمن های شرکت کننده در نشست مستقل روسای انجمن ها بوده، تدوین شد.

سلامت نیوز: اولین منشور حقوق جامعه پزشکی که حاصل استحصال نظر تعدادی از انجمن های شرکت کننده در نشست مستقل روسای انجمن ها بوده، تدوین شد.

به گفته دکتر بهزاد رحمانی، رییس انجمن علمی جراحان عمومی ایران، در سال های اخیر با تدوین و نصب منشور حقوق بیماران در محل های مختلف و تاکید بیش از حد بر آن، این شائبه بوجود آمده که جامعه پزشکی حقی ندارد یا اگر هم دارد، خیلی حق واقعی نیست؛ لذا برای رفع این شائبه اولین منشور حقوق جامعه پزشکی تدوین گردیده است.
وی می افزاید: این منشور حاصل استحصال نظر تعدادی از انجمن های شرکت کننده در نشست مستقل روسای انجمن ها بوده و در مورد تک تک کلمات آن دقت نظر به عمل آمده است و البته به هیچ وجه کامل نیست و فقط یک شروع است.

به گزارش سلامت نیوز، متن اولین منشور حقوق جامعه پزشکی به شرح زیر است:

برای تامین سلامت مردم شریف ایران و دستیابی به انسان سالم که محور توسعه است لازم است که تامین کنندگان سلامتی یعنی جامعه پزشکی از امنیت حرفه ای مناسب برای تصمیم گیری های حیاتی برخوردار باشند، تامین این امنیت حرفه ای میسر نیست مگر با تدوین و اجرای منشور حقوق جامعه پزشکی. این حقوق بر پایه بر پایه تنظیم روابط منصفانه و عدالت محورم مردم و دولت با جامعه پزشکی محقق می گردد لذا:
-    جامعه پزشکی حق دارد از امنیت حرفه ای در موارد شکایات و اتهامات برخوردار بوده و با ساز و کارهای مناسب به گونه ای تدبیر شود که مفتریان و شکات حرفه ای از فعل خود منصرف گشته و با کاهش حجم شکایت های بی مورد، تخلفات واقعی با مجال و فرصت بیشتری رسیدگی شود.
-    جامعه پزشکی حق دارد از طرق مختلف از هجمه های بی پایه و مغرضانه رسانه ای که موجبات وهن این قشر خدوم را فراهم نموده جلوگیری نماید تا اعتبار و اعتمادی که لازمه تاثیر بیشتر نفوذ کلام بر بیماران و تامین سلامت جامعه است مخدوش نگردد.
-    جامعه پزشکی حق دارد از دولت و مسئولان خواستار تامین فرصت شغلی مناسب برای قشری که با گذر از سد امتحانات مستعد و قابلیت های خود را نشان داده اند باشد و خسران مادی و معنوی بزرگی است که این عده پس از گذران سال های زیاد و سخت تحصیل و صرف هزینه های گزاف به شغلی غیر از آن چه برایش تربیت شده اند بپردازند.
-    جامعه پزشکی حق دارد خواستار شرایط مناسب برای جلوگیری از مهاجرت همه نخبگان منجمله گروه پزشکی بوده تا از تقدیم انسان های کارآمد به کشورهای دیگر و هدر رفتن سرمایه های ملی جلوگیری شود.
-    پزشکان و سایر شاغلان گروه پزشکی در انتخاب بیمار آزاد و مختار هستند مگر در موارد اورژانس.
-    جامعه پزشکی حق دارد که از دستمزدهای مناسب و متناسب با خدمات خود بهره مند شود و این دریافت ها بر اساس مفاد قانون اساسی که تاکید بر حق بهداشت و درمان رایگان برای همه آحاد ملت دارد نباید از جیب مردم تامین شود بلکه با واقعی کردن سرانه درمان و تامین بیمه های کارآمد قابل حصول است.
-    جامعه پزشکی برای تامین بهترین سطح خدمات باید از جریان علمی روز آگاه باشد، لذا شرایط دستیابی به منابع علمی و عملی روزآمد، از حقوق اولیه گروه پزشکی می باشد که باید از سوی دولت فراهم گردد.
-    جامعه پزشکی حق دارد خواستار عدالت در وضع مالیات ها و عوارض مختلف برای جامعه پزشکی بوده و در تعیین آن ها مورد مشاوره قرار گرفته و نظرات کارشناسی آنان مد نظر تصمیم گیران باشد.
-    مشارکت در وضع قوانین و آئین نامه های مربوط به امر درمان و آموزش پزشکی از حقوق مسلم جامعه پزشکی می باشد و ساز و کارهای مربوطه باید از سوی مسئولان ذیربط فراهم گردد.
-    جامعه پزشکی حق دارد که خواستار بهره مندی و حضور افراد مسلط به این علم در جریان رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشکی باشد.
-    جامعه پزشکی حق دارد به هر انسانی که نیازمند کمک و درمان باشد فارغ از هر رنگ و نژاد و جنس و ملیت و مذهب و عقیده، زبان و ... رسیدگی نموده و تفاوتی در ارائه این خدمات نگذارد.
-    جامعه پزشکی حق دارد که کدهای اخلاقی خود را به عنوان یک حرفه بنویسد و مسئول اجرا و پیگیری آن از طریق کمیته های اخلاق باشد.
-    جامعه پزشکی حق دارد برای تشکیل و توسعه سازمان های مردم نهاد و مدنی نظیر انجمن های پزشکی، تمامی همت خود را مصروف دارد تا در کنار تامین نیازهای صنفی خود، اطاق فکری برای همیاری با وزارت متبوعه و دولت داشته باشد.


برای دیدن منشور در سایز واقعی کلیک کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha